سخنی از بزرگان...

تغییرات حاصل از خروج پرتوهای آلفا و بتا و گاما

تغییرات حاصل از خروج پرتوهای آلفا و بتا و گاما
مدیر ارشد رایشمند
/ دسته ها: مطالب درسی

 

 پرتو بتا چگونه منتشر می شود؟

پرتو  های بتاالکترونهایی هستند که ازواکنش هسته ای به وجود می آید  البته الکترونها به این صورت در هسته وجود ندارنداین الکترونها در اثر تجزیه نوترون بوجود می آید هنگامی که یک نوترون تجزیه می شود به پروتون و الکترون تبدیل میشود.با خروج الکترونها ازهسته از تعداد نوترونها یک واحد کم و به تعداد پروتونها یک واحد اضافه میشودبه این ترتیب عدد جرمی بدون تغییر ولی عدد اتمی یک واحد اضافه میشود.

پرتو آلفا چگونه منتشر می شود؟


هسته های سنتزی و طبیعی دچار نشر آلفا می شوند که عددجرمی بزرگتر از 209 و عدداتمی بزرگتر از 82داشته باشنداین هسته ها بیش از حد لازم پروتون دارند.

با نشر پرتو آلفا دو واحد عدداتمی و چهار واحد عددجرمی کاهش می یابد.

 پرتو گاما چگونه منتشر می شود؟

تابش گاما یک تابش الکترومغناطیس با طول موج بسیار کوتاه است .نشر گاما اغلب با سایر تابشها همراه است.برخی واکنشهای هسته ای منجر به تولید هسته های برانگیخته و ناپایدار میشونداین انرژی اضافی به صورت تابش گاما از هسته خارج می شود.تابش گاما تغییری در عدداتمی و جرمی ایجاد نمی کند.  
چاپ
1379 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

مدیر ارشد رایشمندمدیر ارشد رایشمند

سایر نوشته ها توسط مدیر ارشد رایشمند
تماس با نویسنده

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و نظرات شما را جمع می کند تا بتوانیم نظرات شما را در وب سایت پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر، قوانین و مقررات و سوالات متداول ما را بررسی کنید، در آنجا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه و چگونگی ذخیره اطلاعات شما در اختیار شما قرار می دهیم.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته

ارتباط با نویسنده

x