سخنی از بزرگان...

به خاطر دموکراسی و آینده بهتر رأی می دهیم

به خاطر دموکراسی و آینده بهتر رأی می دهیم
مدیر ارشد رایشمند

برای تمام كشورهایی كه در آنها انتخابات برگزار می شود یك موفقیت است كه جوانان خود را به حركت درآورند و آنها را به پای صندوق های رأی بكشانند. چون كه این جوانان هستند كه آینده مملكت را می سازند و بدون حمایت آنها از دولت یا حكومت، اداره كنندگان كشور نمی توانند برنامه هایشان را با موفقیت از پیش ببرند. چنان كه وقتی در مقایسه با دوره های قبلی تعداد بیشتری از جوانان در انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریكا شركت كردند، رسانه های آمریكایی با خوشحالی زیاد از آن یاد كردند.
خوشبختانه ما در كشورمان این اقبال را داشته ایم كه جوانانمان تقریباً در همه انتخابات ها حضور پرشوری داشته اند. در حال حاضر در كشور ما تقریباً نیمی از واجدان شرایط رأی دادن را جوانان بین 15 تا 30 سال تشكیل می دهند و مشاركت آنها در انتخابات برای هر كسی كه كسوت ریاست جمهوری را بر تن كند موهبت بزرگی است.
در هنگام انتخابات ستادهای انتخاباتی مملو از جوانانی است كه برای نامزد مورد نظرشان تبلیغ می كنند. عده زیادی از جوانان عكس نامزد انتخاباتی مورد نظرشان را در دست دارند و آنها را به دیوارها می چسبانند یا بین مردم پخش می كنند. آنها در سر هر كوچه و خیابان با یكدیگر درباره انتخابات بحث می كنند و با هیجان زیاد از نامزد مورد نظرشان حمایت می كنند و در سطح خانواده ها بحث ها و تشویق های آنها منجر به گرم شدن انتخابات شده است. تاكنون میتینگ هایی كه از سوی نامزدها یا نمایندگان یا حامیانشان تشكیل شده با اقبال جمع زیادی از جوانان همراه بوده. آنها با هیجان زیاد در این میتینگ ها به نفع نامزدشان شعار می دهند.
بسیاری از این جوانان با عقاید مختلف در محیط های كار،‌ در كلاس های درس دانشگاه و یا مدرسه كنار هم می نشینند و در هنگام انتخابات برای نامزدهای مورد نظرشان تبلیغ می كنند و سعی می كنند یكدیگر را برای شركت در انتخابات مجاب كنند. آنها به این ترتیب نشان می دهند كه به خوبی مؤلفه های رفتار سیاسی و دمكراتیك را می دانند.
به هر حال جوانان ایرانی به حدی پرشورند كه بی شك رشك بسیاری از كشورها به ویژه كشورهایی كه مدت ها است انتخابات های آنها عاری از این صحنه ها است و یا كشورهایی كه نبودن آزادی به آنها چنین امكانی را نمی دهد برمی انگیزند. صرف نظر از این كه این جوانان از چه نامزدی حمایت می كنند، همین حضور آنها در انتخابات ثبات كشورمان را در منطقه ای پرتلاطم كه همواره مورد طمع كشورهای قدرتمند خارج از منطقه نیز هست تضمین می كند.
یكی از جوانان فعالی كه برای نامزد انتخاباتی مورد نظرش تبلیغ می كند می گوید:«فعالیت برای تشویق مردم به شركت در انتخابات و دادن رأی به یك نامزد و بعد شاهد پیروزی او بودن، شادی بخش و هیجان انگیز است».
این جوانان پرشور می خواهند کسی را انتخاب کنند که فکر می کنند از اهداف آنان حمایت می كند و طبیعی است كه همین اهداف است كه آینده ایران را می سازد.
فعالیت جوانان در ستادهای انتخاباتی نامزدها
آن چه كه مشخص است این است كه نمی توان تأثیر حضور جوانان در ستادهای انتخاباتی نامزدها را انكار كرد. بیشتر آنها به شكل داوطلبانه در این ستادها فعالیت می كنند.
این حضور داوطلبانه جوانان برای تبلیغ برای یك نامزد انتخاباتی و یا همین شركت پر تعداد آنها در انتخابات نه تنها برای دولت آینده سودمند و دلگرم كننده است، بلكه موجب جامعه پذیری خود جوانان هم می شود. همین طور بحث های آزاد سیاسی كه بین آنها در می گیرد موجب می شود كه حس مسئولیت پذیری را تمرین كنند و نیز احساس هویت كنند. از آن جایی كه خود آنها آینده جامعه را خواهند ساخت، این حضور تمرین خوبی برای آنها است.
جوانی كه یك بار رأی می دهد بارها و بارها این تجربه را تكرار می كند
هر جوانی كه یك بار رأی دادن را تجربه می كند بارها و بارها این تجربه را تكرار خواهد كرد. بنابراین وقتی انبوهی از جوانان اولین رأیشان را به صندوق می ریزند در كشور این امیدواری به وجود می آید كه تا آخر عمر این تجربه را تكرار خواهند كرد.
بنابراین جای خوشبختی است كه ما شاهدیم رأی دهندگان جوان و به ویژه رأی اولی های زیادی تمایل خود را به رأی دادن نشان می دهند یا در همایش های نامزدهای انتخابات شركت می كنند. جالب است كه بسیاری از این جوانان وقتی می شنوند دوستانشان در انتخابات شركت نمی كنند به هر وسیله می كوشند آنها را تشویق به شركت در انتخابات كنند یا می كوشند یكدیگر را مجاب كنند كه نامزد مورد نظر آنها بهتر است. این جوانان سرمایه های كشور برای بقا،‌ توسعه و گسترش مردم سالاری هستند. این جوانان با یادأوری این شور بارها و بارها آن را تكرار می كنند و تأثیر رأیشان را بر آینده كشورشان خواهند آزمود.
انتخابات و شور جوانی
جوانان پرانرژی هستند و وقتی تصمیم به شركت در انتخابات می گیرند در دیگران هم شور و شوق ایجاد می کنند و بر تعداد زیادی از افراد جامعه اثر می گذارند. جوانان وقتی امیدوارند همه چیز را با عینك خوشبینی می بینند و با نسل های پیشین كه همه چیز را خاكستری می بینند فرق می كنند.
جوانان ایرانی علاوه بر این شور و شوق كه اقتضای سن آنها است،‌ بینش سیاسی بالایی دارند و این بینش را به خاطر سال ها زندگی كردن در یك جامعه سیاسی و انجام انتخابات های متعدد به دست آورده اند. این شور و بینش در كنار هم موجب شده آنها به تدریج قدرت ایجاد جریانات اجتماعی را پیدا كنند. فعالیت در ستادهای انتخاباتی و حتی هدایت این ستادها نشان دهنده توانایی آنها در ایجاد این جریانات اجتماعی است. به ویژه این كه جوانان ما به تدریج تحصیل كرده تر نیز شده اند و بیشتر از نسل های گذشته با فناوری های نوین نظیر اینترنت یا امكانات گوشی های همراه آشنا هستند. اطلاعات زیاد و تحصیلات بالای آنها نیز موجب می شود كه از میان اندیشه ها و نظریه های علمی، آن چه را كه مناسب شرایط كشورشان تشخیص می دهند انتخاب كنند.  به این ترتیب شاهدیم كه آنها در انتخابات های مختلفی كه انجام شده هر بار  مطالبات جدید و پیشروتری مطرح كرده اند. این امر می تواند به جامعه كمك كند كه هربار فرهنگ سیاسی جدیدتری را آزمایش كند. اینها نیز به مدد انتخابات ها و آزمون های متعدد در طول سال های كوتاه حیات جمهوری اسلامی به دست آمده است.
برخی می گویند كه جوانان به خاطر تجربه كم قابل اعتماد نیستند. آنها می گویند كه آنها از فرصت انتخابات استفاده می كنند تا هیجان های درونیشان را ارضا كنند و یا احساس شخصیت كنند. اما آنها این را در نظر نمی گیرند كه اگر جوانان دنبال شور و هیجان هستند،‌ اما در كنار آن كنجكاو و جست و جوگرند و اگر به نظری می رسند آن را با جست و جو، شنیدن آرای دیگران و یا شركت در مجامع مختلف سیاسی و انتخاباتی پیدا می كنند. آنها حتی انگیزه های بیشتری نیز دارند. چراكه آینده خود را در انتخاب بهتر می بینند. حتی اگر براساس اهداف و یافته های خود به نظرات مختلف یا متضادی با یكدیگر رسیده باشند.
جوانان و فناوری های جدید
جوانان ایرانی بیش از پیش از فناوری های نوین برای تبادل نظر یا ارایه دیدگاه هایشان استفاده می كنند. آنها از عرصه اینترنت برای گفت و گو یا ارایه نظر یا دیدگاه هایشان درباره انتخابات استفاده می كنند. آنها به این وسیله دامنه فعالیتشان را به دورترین مناطق كشور و حتی به میان هموطنانشان در خارج از كشور می كشانند.
به خاطر همین تأثیرات روزافزون جوانان در سرنوشت انتخابات آنها تأثیرگذارترین قشر در انتخابات دانسته می شوند و همه نامزدهای انتخاباتی انرژی زیادی را برای جذب جوانان به سوی برنامه هایشان صرف كرده و می كنند. بسیاری از شعارهای انتخاباتی نیز براساس دیدگاه ها و اهداف جوانان تهیه می شود تا اقبال نامزدها در انتخابات بیشتر شود. هر چه اقبال جوانان صرف نظر از نامزدی كه انتخاب می كنند به انتخابات بیشتر شود برای كشور جای خوشبختی بیشتری است. چرا كه دولت و حكومتی كه به صورت مشاركتی از طرف مردم به ویژه جوانان انتخاب نشده باشد از نظر مشروعیت دچار تزلزل می شود و دولتی كه از سوی جوانان حمایت نمی شود نمی تواند به پیشبرد موفقیت آمیز برنامه هایش امیدوار باشد. چراكه جوانان موتور حركت جامعه به سوی آینده ای بهترند.

چاپ
1327 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

مدیر ارشد رایشمندمدیر ارشد رایشمند

سایر نوشته ها توسط مدیر ارشد رایشمند
تماس با نویسنده

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و نظرات شما را جمع می کند تا بتوانیم نظرات شما را در وب سایت پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر، قوانین و مقررات و سوالات متداول ما را بررسی کنید، در آنجا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه و چگونگی ذخیره اطلاعات شما در اختیار شما قرار می دهیم.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته

ارتباط با نویسنده

x