سخنی از بزرگان...

بنجامین فرانکلین که بود؟

بنجامین فرانکلین که بود؟
مدیر ارشد رایشمند

بنجامین فرانکلین (1706-1790) بیشتر به عنوان یکی از بنیانگذاران ایالات متحده آمریکا شناخته می شود اما او نویسنده، صاحب چاپخانه، نظریه پرداز سیاسی، سیاستمدار، رئیس پست، دانشمند، موسیقیدان، مخترع، طنزپرداز، فعال مدنی، دولتمرد و دیپلمات بوده است.
بنجامین فرانکلین به خاطر نوآوری ها و نظریه هایش درباره الکتریسیته از چهره های بزرگ عصر روشنگری آمریکا و تاریخ فیزیک به شمار می آید. فرانکلین میله برق گیر، عینک دو کانونی، اجاق گاز فرانکلین، کیلومتر شمار وسیله نقلیه و هارمونیکای شیشه ای را اختراع کرد.
او اولین کتابخانه عمومی آمریکا و اولین اداره آتش نشانی را در پنسیلوانیای آمریکا تأسیس کرد. همچنین وی اولین سفیر ایالات متحده آمریکا در فرانسه بوده است.
فرانکلین از نظر آمریکایی ها به عنوان شخصی عملگرا، معتقد به ارزش های صرفه جویی، سخت کوشی، آموزش و پرورش، روح جمعی و خودگردانی مؤسسات شناخته می شود. خصوصیات صبوری و علمی بودن عصر روشنگری آمریکا نیز از ویژگی های دیگرش شناخته می شود.
فرانکلین در سن 20 سالگی با 13 فضیلت درصدد پرورش شخصیتش برآمد و در ادامه زندگی اش هم به نوعی به تمرین این فضایل می پرداخت. او در زندگینامه اش این 13 فضیلت را چنین فهرست کرده است: استعمال نکردن مشروبات الکلی، خاموشی، عزم راسخ، نظم و ترتیب، صرفه جویی، داشتن پیشه و هنر، صداقت، عدالت، اعتدال، تمیزی، آرامش، نجابت و فروتنی.
بنجامین فرانکلین اولین رییس اداره پست آمریکا بود. در سال 1776 نیز به عنوان یک عضو کمیته پنج نفره ای که پیش نویس اعلامیه استقلال آمریکا را نوشتند منصوب شد. فرانکلین در 17 آوریل 1790 در سن 84 سالگی درگذشت. حدود 20،000 نفر در مراسم تشییع جنازه اش شرکت کردند.  
تلاش مستمر و تنوع فعالیت های او در عرصه های مختلف حیرت انگیز بود.
وی به این 14 اصل معتقد بود:
حرف کمتر، عمل بیشتر
می گوید: «خوب کار کردن بهتر از خوب حرف زدن است.»
حرف زدن آسان است. آدم هایی که دایم درباره یک چیز صحبت می کنند خیلی کم اولین گام را بر می دارند.
کارها را به تعویق نیندازید
«هرگز کاری که امروز می توانید انجام دهید را به فردا موکول نکنید.»
کاری که به فردا موکول می کنید می تواند در زندگی امروز شما تفاوت ایجاد کند.
آماده و مجهز باشید
«با شکست در آماده شدن، آماده شکست خوردن می شوید.»
به عنوان مثال ما به یک طرح نیاز داریم تا به اهدافمان دست یابیم. بدون فکر کردن درباره نتیجه نهایی و این که چگونه آن را انجام دهیم، با اطمینان می توان گفت با شکست مواجه می شویم.
با تغییر نجنگید
«هرگاه به تغییر پایان دهید به پایان می رسید.»
بسیاری از ما تغییر را دوست نداریم اما دیگران بر روی بستر تغییر رشد می کنند. تغییر اجتناب ناپذیر است. هرچه قوی تر با تغییر مبارزه کنیم، زمان و انرژی بیشتری هدر می دهیم.
در حرکت باشید
«کل بشریت به سه دسته تقسیم می شوند: کسانی که راکدند، کسانی که متحرک اند و کسانی که حرکت می کنند.»
افراد راکد می نشینند و دستشان را می گزند و حیرانند که چطور برخی موفق می شوند. برخی تنها در جنب و جوش اند. این جنب و جوش با حرکت رو به جلو فرق دارد.
از مشغله زیاد اجتناب کنید
«هرگز در حرکت بودن را با جنب و جوش اشتباه نگیرید.»
بیشتر ما همیشه در حال انجام کاری هستیم. به سرعت از یک جلسه به جلسه دیگر می رویم بعضی وقت ها بدون این که به نتیجه ای دست یابیم. در پایان روز، چه قدر از داشتن روزی پرمشغله دچار افتخار می شویم؟ چه قدر از دوندگی ما زندگی افراد دیگر و همچنین خودمان را بهبود بخشیده است؟
به خودتان اجازه اشتباه کردن بدهید
«از اشتباه کردن نترسید. به این وسیله شکست را خواهید شناخت. ادامه دهید تا برسید.»
اگر از اشتباه بترسیم از انجام کارهای جدید می ترسیم. خطر کنید و به خودتان اجازه اشتباه کردن بدهید در نهایت به نسخه خودتان از موفقیت دست می یابید.
اقدام سریع هنگام مواجه شدن با فرصت ها
«برای موفق شدن، به سرعت به سوی فرصت ها خیز بردارید.»
فرصت ها در همه جا هستند. نکته این جا است که به اندازه کافی سریع و زرنگ باشید و قدر فرصت را بدانید.
به رشد ادامه دهید
«با رذایل تان در جنگ باشید، با همسایگان تان در صلح باشید و به هر سال نویی اجازه دهید شما را فرد بهتری بیابد.»
همه ما خصوصیات بدی داریم. نکته مهم این است که آنها را تحت کنترل داشته باشیم یا آنها را به طور کامل ریشه کن کنیم. با کسانی که اطراف مان هستند مهربان باشیم خواه همسایگان ما باشند یا همکاران و هم کلاسی ها و دوستانمان. هرگز قبول نکنیم که رشدمان به عنوان یک انسان به پایان رسیده.
پشتکار داشته باشید
«پشتکار، مادر اقبال خوب است.»
احتمالاً تا به حال از خودتان پرسیده اید که چرا فلان کارآفرین و یا صاحب کسب و کار موفق است و فکر کرده اید که وی خیلی خوش شانس است. بیشتر مواقع اقبال هیچ نقشی در موفقیت ندارد و این کار سخت و فداکاری است که با خودش همه چیز می آورد. افراد موفق با شکست مواجه می شوند، با شیاطین خود می جنگند و با پشتکار به جلو می روند.
خودت را بشناس
«سه چیز بسیار سخت وجود دارد: فولاد، الماس و شناخت خود.»
باید سعی کنیم با خودمان صادق باشیم. بعد از آن به شفقت، درک و پذیرش خود برسیم.
خود را تخریب نکنید
«کسی که به تو صدمه می زند اغلب خود تو هستی.»
ما خیلی وقت ها نگران صدمه خوردن از ناحیه دیگران هستیم در حالی که متوجه زیانی که خودمان به خودمان وارد می کنیم نیستیم یعنی وقتی که از حرف های منفی درباره خودمان استفاده می کنیم، به خودمان دروغ می گوییم و یا غرق در رفتار اعتیاد آور خود تخریبی هستیم. زندگی خودش به اندازه کافی چالش دارد بنابراین با خودتان مهربان باشید. با خودتان مانند بهترین دوست رفتار کنید.
تسلیم نشوید
«انرژی و پشتکار هرچیزی را فتح می کند.»
دستیابی به اهداف می تواند طاقت فرسا باشد. روزهایی می رسند که می خواهید اهدافتان را رها کنید. اما باز هم رو به جلو حرکت کنید، خودتان را باور داشته باشید و عزم و اراده و باورتان را تقویت کنید.
عاقل باشید
«تراژدی زندگی این است که خیلی زود پیر می شویم و خیلی دیر عاقل.»
متأسفانه ماشین زمان به عقب برنمی گردد. بنابراین نکته مهم این است که هر چه زودتر شروع کنید به عاقلانه رفتار کردن و داشتن زندگی هدف دار، موفقیت و شادی.

چاپ
2206 رتبه بندی این مطلب:
5.0

مدیر ارشد رایشمندمدیر ارشد رایشمند

سایر نوشته ها توسط مدیر ارشد رایشمند
تماس با نویسنده

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و نظرات شما را جمع می کند تا بتوانیم نظرات شما را در وب سایت پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر، قوانین و مقررات و سوالات متداول ما را بررسی کنید، در آنجا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه و چگونگی ذخیره اطلاعات شما در اختیار شما قرار می دهیم.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته

ارتباط با نویسنده

x