سخنی از بزرگان...

بخش های آیفون تصویری

بخش های آیفون تصویری

آیفون تصویری یک سیستم مخابراتی خودکفا برای ارتباطات صوتی و تصویری بین در آپارتمان با آپارتمان و یا ورودی با ساختمان (مجتمع مسکونی، خانه مستقل و غیره) از طریق تلفن تصویری قرار داده شده در داخل آپارتمان است.
این دستگاه افراد داخل خانه را قادر می کند مهمانشان را شناسایی کنند و اگر (و تنها اگر) مایل باشند، وارد گفت و گو با وی شوند یا در را باز می کنند تا وی وارد خانه شود. آیفون تصویری (ویدئو درب) اجازه می دهد فرد با خیال راحت و از راه دور ارتباط برقرار کند و اعتبار فرد مهمان را تأیید کند که در نتیجه ایمنی و امنیت بالا می رود.
اجزای سیستم:
-پنل (صفحه) فضای بیرون یا خیابان
-پنل نصب شده در خارج در آپارتمان (مانند چشمی)
-صفحه نمایشگر (مانیتور) داخل خانه
پنل فضای باز یا پنل خیابان در کنار درب ورودی یا دروازه نصب شده است. در این صفحه یک یا چند کلید فشاری (معمولاً یکی برای هر خانه و یا آپارتمان) وجود دارد برای این که مراجعه کننده تماس بگیرد. همچنین یک دوربین کوچک برای دید در شب دارد تا تصویری از تماس گیرنده بگیرد. در این صفحه یک میکروفون هم هست تا ناقل صدا باشد. از یک بلندگو (اسپیکر) هم برخوردار است تا صدای فرد ساکن در داخل خانه را به مراجعه کننده برساند.
پنلی که در خارج در آپارتمان نصب شده طراحی ای مشابه پنل خیابان دارد با این تفاوت که معمولاً تنها یک دکمه برای فشار دادن دارد.
مانیتور داخل آپارتمان فرد ساکن آپارتمان را قادر می سازد ببیند چه کسی تماس گرفته و سپس با او صحبت کند و در را باز کند. مانیتوری که در داخل آپارتمان نصب شده متشکل از یک صفحه نمایش است که تصویر فرد تماس گیرنده را نشان می دهد، یک میکروفون و قطعه گوشی هم برای مکالمه دارد و همچنین از یک کلید فشاری برای آزاد کردن قفل در برخوردار است. آزاد کننده الکتریکی قفل در دستگاهی است که داخل قفل در نصب شده و از داخل عمارت برای باز کردن در به روی مهمان عمل می کند.
علاوه بر پنل های فضای باز که به ازای هر آپارتمان یک دکمه فشاری دارند، انواعی از پنل های دیگر هم وجود دارند که صفحه کلید عددی دارند. این پنل ها معمولاً برای مجتمع های مسکونی بزرگ طراحی شده اند که در آنها خانه ها با کد از هم مشخص می شوند. بقیه هم پنل های جای کارت توکار یا حتی صفحات نمایش کوچک برای هدایت کاربر دارند. برخی از مونیتورها از ضبط کننده توکار برای ذخیره تصویر میهمان برخوردارند.
آیفون تصویری باید ویژگی های زیر را داشته باشد:
-هم ارتباطات صوتی و هم تصویری داشته باشد.
-در صورت از کار افتادن ارتباطات تصویری، ارتباطات صوتی باید به کارش ادامه دهد.
-جعبه دوربین و بلندگوی خارج خانه باید ضد آب باشد و در مجاورت هوا خراب نشود.
-دوربین فضای باز باید چراغ مادون قرمز داشته باشد. این ویژگی امکان شناسایی مهمان در نور ضعیف را می دهد.    
-سوکت دوربین و جعبه خارجی باید به قدر کافی محکم و در برابر خرابکاری مقاوم باشند.
-حایل پلاستیکی شفاف و روشنی برای محافظت از لنز دوربین داشته باشد.
-برای زمانی که کسی تلاش می کند در سیستم خرابکاری کند هشدار دهنده داشته باشند.
-زاویه دید. برای برنامه هایی که مستلزم گسترده تر بودن میدان دید هستند می توان لنز چشم ماهی انتخاب کرد که چشم انداز شفاف 180 درجه ای می دهد.
راه حل یکپارچه
سیستم های آیفون تصویری معمولاً با سیستم های مختلف کنترل دسترسی یکپارچه اند. این به آن معنی است که امکاناتی که برای پنل فضای باز در نظر گرفته می شود به کاربرانی که از پیش مجاز شناخته شده اند اجازه دسترسی به نقاط مختلف ساختمان را می دهد. متداول ترین امکانات این نوع پنل های فضای باز، کارت های مجاورتی (Proximity Cards)، خواننده اثر انگشت، صفحه کلید برای شماره های محرمانه و یا حتی بلوتوث است که به وسیله تلفن همراه به کار می افتد.
IP مبتنی بر آیفون تصویری با IP سیستم های نظارتی ویدئویی یکپارچه اند و در نتیجه کسی که از آیفون در استفاده می کند می تواند زیرزمین یا لابی ساختمان را هم از داخل آپارتمانش مشاهده کند.
موضوعات داغ در حوزه آیفون تصویری
-یکپارچه سازی آیفون تصویری با سیستم های اتوماسیون خانگی: بازار اتوماسیون خانگی در سال های اخیر به طور قابل توجهی رشد کرده است. مشتریان محصولاتی را می خواهند که داخل تنها یک سیستم ادغام شوند. سیستمی که امکان کنترل آن از طریق یک دستگاه تلفن همراه هوشمند و یا یک صفحه کنترل/ هشداردهنده هوشمند وجود دارد.
-افزایش استفاده از سیستم های IP: سیستم های آیفون درب IP که سابق بر این روی برنامه های مرتبط با مکان های غیر مسکونی متمرکز شده بودند، با معرفی اتوماسیون خانگی به طور روزافزونی وارد بازار آیفون های منازل مسکونی می شوند.
-استفاده فزاینده از صفحه نمایش با اندازه بزرگ تر با قابلیت لمس صفحه نمایش: بازار آیفون تصویری از بازارهای فن آوری های دیگر تبعیت می کند. در بازار آیفون تصویری هم مانند بازار تلفن های همراه و لپ تاپ تقاضای فزاینده ای برای صفحه نمایش لمسی بزرگ تر در داخل آپارتمان وجود دارد. صفحه نمایش لمسی در دستگاه مربوط به آیفون داخل آپارتمان با سهولت بیشتری امکان یکپارچه سازی با سایر وسایل هوشمند را فراهم می کند.
-یکپارچه سازی با سایر محصولات هوشمند خانه، شامل سیستم زنگ خطر، کنترل کننده های روشنایی و سیستم های گرمایشی.
نکاتی امنیتی در زمینه استفاده از آیفون تصویری
-اگر مراجعه کننده ای اصرار دارد از آیفون تصویری برای انجام تماس استفاده نکند تحت هیچ شرایطی در را به رویش باز نکنید.
-به کودکان آموزش دهید وقتی کسی زنگ در را می زند برای تماس با او از آیفون استفاده کند.
-اگر به نظرتان می رسد فرد تماس گیرنده چیزی را مخفی کرده است مؤدبانه از او بخواهید آن را نشان دهد. به کودکان نیز آموزش دهید همین رویه را داشته باشد.

چاپ
1512 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

مدیر ارشد رایشمندمدیر ارشد رایشمند

سایر نوشته ها توسط مدیر ارشد رایشمند
تماس با نویسنده

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و نظرات شما را جمع می کند تا بتوانیم نظرات شما را در وب سایت پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر، قوانین و مقررات و سوالات متداول ما را بررسی کنید، در آنجا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه و چگونگی ذخیره اطلاعات شما در اختیار شما قرار می دهیم.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته

ارتباط با نویسنده

x