سخنی از بزرگان...

اُزون چیست؟

اُزون چیست؟
مدیر ارشد رایشمند
ازون گازی آبی‌رنگ با بوی تند است که یک مولکول از آن شامل سه اتم اکسیژن می‌باشد. این گاز در سال ۱۸۴۰ میلادی، توسط «کریستن فردریک اسکون‌بین» کشف شد که آن را «ازون» به معنی «بوییدن» نام‌گذاری کردند. اُزون در ضدعفونی کردن استخر شنا کاربرد دارد.
 
در جنگ جهانی اول، از ازون برای درمان عفونت‌ها و ضد عفونی کردن زخم‌ها استفاده می‌شد. در هوای کنار ساحل دریا، بوی ازون را بر اثر وجود جلبک‌های پوسیده می‌توان حس کرد.
 
لایه‌ی ازون بین ۱۲ تا ۲۰ مایل بالای سطح زمین قرار دارد و بخش اعظم اشعه‌ی ماوراء بنفش خورشید را جذب می‌کند که ما و بسیاری از اَشکال زندگی را از اثرات مخرب بالقوه‌ی آن محافظت می‌کند. از سال ۱۹۹۵ میلادی، سازمان ملل متحد ۱۶ سپتامبر را به عنوان روز بین المللی حفاظت از لایه ازون گرامی می‌دارد. تاریخ انتخاب شده به خاطر پروتکل مونترال، در خصوص تحلیل لایه‌ی ازون که در روز ۱۶ سپتامبر سال ۱۹۸۷ به امضا رسید است. در سال ۱۹۸۵ سوراخی در لایه ازون در بالای قطب‌جنوب کشف شد که با ممنوعیت مصرف گاز CFC  بهبود یافت.
چاپ
1075 رتبه بندی این مطلب:
1.0

مدیر ارشد رایشمندمدیر ارشد رایشمند

سایر نوشته ها توسط مدیر ارشد رایشمند
تماس با نویسنده

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و نظرات شما را جمع می کند تا بتوانیم نظرات شما را در وب سایت پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر، قوانین و مقررات و سوالات متداول ما را بررسی کنید، در آنجا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه و چگونگی ذخیره اطلاعات شما در اختیار شما قرار می دهیم.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته

ارتباط با نویسنده

x