سخنی از بزرگان...

اولین رویداد نجومی سال 2017 !

اولین رویداد نجومی سال 2017 !
مدیر ارشد رایشمند

اولین رویداد نجومی سال 2017 میلادی با بارش شهابی ربعی در شبانگاه سه شنبه (14 دی) و بامداد چهارشنبه ( 15 دی) ، بارش شهابی ربعی یا کوادرانتی یکی از بارش های معروف سالانه بوده و زمان اوج این بارش اواسط دی ماه هر سال است.

اوج بارش این بارش شهابی ربعی در سال 1395، شبانگاه سه شنبه 14 دی و بامداد چهارشنبه 15 دی است و میزان بارش ساعتی سمت الراسی (ZHR) این بارش، 40 شهاب در ساعت پیش بینی شده است. عامل این بارش دنباله دار 2003 EH1 می باشد که ذرات به جا مانده از این دنباله دار در شب های مذکور قابل مشاهده می شود.

لازم به ذکراست که در بامداد چهارشنبه 15 دی متوقع مشاهده شهاب بیشتری خواهیم بود، زیرا در ساعات اولیه  شبانگاه 14 دی، ماه در وضعیت تربیع اول است و این وضعیت حتی ساعتی پس از نیمه شب، مزاحم رصد شهاب های این بارش خواهد بود؛ اما پس از غروب ماه در بامداد چهارشنبه، آسمان تاریک شرایط مناسبی را فراهم می کند تا با در نظر گرفتن رصدگاه امن و بی خطر و بدور از آلودگی هوا و نور شهرهای بزرگ، علاقمندان این بارش را با همراه داشتن لباس گرم مناسب و بدون نیاز به ابزار نجومی خاص رصد نمایند. رصد شهابها برای انسان و یا چشم رصدگر خطری ندارند و صرفا ذرات بسیار ناچیز میلیمتری و میکرومتری هستند که در 80 تا 150 کیلومتری از سطح زمین با جو برخورد و درخشان می شوند. کانون این بارش را صورت فلکی 'گاوران' یا 'عوّا' از صورت های فلکی شمال کره آسمان است.

چاپ
1296 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

مدیر ارشد رایشمندمدیر ارشد رایشمند

سایر نوشته ها توسط مدیر ارشد رایشمند
تماس با نویسنده

1 نظر در مطلب "اولین رویداد نجومی سال 2017 !" ثبت شده است

0
0
Avatar image

یوسف

Very good

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و نظرات شما را جمع می کند تا بتوانیم نظرات شما را در وب سایت پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر، قوانین و مقررات و سوالات متداول ما را بررسی کنید، در آنجا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه و چگونگی ذخیره اطلاعات شما در اختیار شما قرار می دهیم.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته

ارتباط با نویسنده

x