سخنی از بزرگان...

اهمیت و برخی ویژگی های ماهواره امید و اولین موشک ماهواره بر ایران

اهمیت و برخی ویژگی های ماهواره امید و اولین موشک ماهواره بر ایران
مدیر ارشد رایشمند

ماهواره مخابراتی کوچک امید روز دوشنبه به وسیله موشک (ماهواره بر) سفیر دو به مدار فرستاده شد. ایران اولین ماهواره اش را در سال 2005 با یک موشک روسی به مدار زمین فرستاده بود. اما ماهواره دوم از این جهت اهمیت داشت که با موشک ساخت داخل و از منطقه ای در خود ایران به هوا پرتاب شد. دو شیء پرتاب شده یعنی ماهواره امید و بخشی از فیرینگ (فیرینگ پوشش محافظ دو تکه‌ای است که بر روی مرحله دوم نصب شده و ماهواره را در بر می‌گیرد و از آن در برابر شرایط نامساعد محیطی محافظت می‌کند) به مدت یک ماه در یک مدار بیضی شکل می چرخند.
این نوع ماهواره ها از نوع با عمر نسبتا كوتاه - حدود یك ماه - است كه دلیل این عمر كوتاه نیز به منبع تغذیه آن ربط دارد. ماهواره امید از نوع ماهواره های سبك - با وزن بیست و پنج كیلوگرم- است و هدف اصلی از پرتاب آن اهداف مخابراتی است. ارسال پیام های ضبط شده برای ایستگاه های زمینی توسط این ماهواره انجام خواهد شد. این امیدواری وجود دارد که با توسعه این فن آوری هدف سنجش از دور و پیش بینی بلایای طبیعی - زلزله - نیز امكان پذیر شود.
با پرتاب ماهواره امید ایران به گروه کشورهای با توانایی ساخت و پرتاب ماهواره به مدار زمین تبدیل شده است.
شوروی سابق اولین ماهواره جهان یعنی اسپوتنیک یک را در اکتبر سال 1957 به فضا پرتاب کرد. ایالات متحده آمریکا به دنبال آن پرتاب موفق آمیز اکسپلورر یک را در سال 1958 انجام داد.
فرانسه، ژاپن، چین، بریتانیای کبیر، هند و اسراییل بعداً با پرتاب کننده هایشان ماهواره هایی به فضا فرستادند.
ایران جدیدترین کشوری است که به چنین توانایی ای دست یافته. اسراییل در سال 1988 به این باشگاه پیوسته بود.ارزش کار دانشمندان کشورمان از این جا مشخص می شود که این ماهواره در هنگامی ساخته و پرتاب شده که ایران تحت تحریم های سخت اقتصادی سازمان ملل به خاطر احتمال تسلیح شدن به بمب های اتمی است. این تحریم ها شامل واردات کالاهایی که می توانند برای پروژه های نظامی مورد استفاده قرار بگیرند است و شامل کالاهای مربوط به ماهواره و موشک هم می شود. ساخت موشک یا ماهواره بر سفیر دو به این جهت با واکنش های تندی از جانب آمریکا و بعضی از کشورهای اروپایی مواجه شده که به ادعای آنها کشورمان می تواند در آینده موشک هایی با برد بسیار زیاد یعنی موشک بالستیک بسازد. موشک های بالستیک برد بسیار زیادی دارند و می توانند هر کشوری را هدف قرار دهند.
به هر صورت ساخت موشک سفیر2 از هر نظر برای کشورمان مهم است. چون به این وسیله می توانیم در آینده ماهواره های بیشتری پرتاب کنیم و این ماهواره ها از نظر مخابراتی و جمع آوری اطلاعات زمین شناسی و آب و هوایی غیره بسیار به کمکمان می آیند. ضمن این که این نوع فناوری ها بسیار هم می توانند به صنایع داخلی کمک کنند. چنان که سازمان های فضایی بزرگ دنیا از این طریق فناوری های جدیدی را وارد صنایع خود می کنند.

چاپ
2193 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

مدیر ارشد رایشمندمدیر ارشد رایشمند

سایر نوشته ها توسط مدیر ارشد رایشمند
تماس با نویسنده

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و نظرات شما را جمع می کند تا بتوانیم نظرات شما را در وب سایت پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر، قوانین و مقررات و سوالات متداول ما را بررسی کنید، در آنجا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه و چگونگی ذخیره اطلاعات شما در اختیار شما قرار می دهیم.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته

ارتباط با نویسنده

x