سخنی از بزرگان...

از مگابایت تا گیگابایت و بعد از آن!

از مگابایت تا گیگابایت و بعد از آن!
مدیر ارشد رایشمند

واژه‌ی «بیت» کوتاه شده‌ی عبارت "Binary Digit" به معنای رقم دو-دویی است. چون در دنیای کامپوتر محاسبات در مبنای ۲ انجام می‌شود. یک بیت کوچکترین واحد اطلاعاتی هر کامپیوتر است. بیشتر کامپیوترها از ۸ بیت برای تشکیل یک ساختار اطلاعاتی استفاده می‌کنند که به آن یک «بایت» می‌گویند. مثلاً واژه (cat) سه واحد دارد و با ۳ بایت یا ۲۴ بیت نشان داده می‌شود.
 
هر کیلوبایت برابر ۱.۰۲۴ بایت است و هر مگابایت برابر ۱.۰۴۸.۵۷۶ بایت است، معمولاً این ارقام را گرد کرده و مثلا هر مگابایت را معادل یک میلیون بایت در نظر می‌گیرند.واحد بزرگ‌تر، گیگابایت است. هر گیگابایت حدوداً معادل یک هزار مگابایت است و هر ترابایت معادل یک میلیون بایت، یا هزار گیگابایت!
 
امروزه، حافظه‌ی کامپیوترها معمولاً با واحد مگابایت یا گیگابایت اندازه‌گیری می‌شود، که به شما می‌گوید چه میزان اطلاعات را می‌توانید در کامپیوتر خود ذخیره کنید. حتی سرعت مودم‌ها هم با واحد بیت بر ثانیه سنجیده می‌شود، که به شما می‌گوید در هر ثانیه چه میزان اطلاعات می‌تواند بر حسب بیت انتقال یابد. با افزایش سرعت و حجم ذخیره‌سازی اطلاعات، به زودی با واحدهای جدیدی آشنا خواهیم شد. با این واحدهای جدید آشنا شوید:
 
کیلوبایت = ۱.۰۰۰ بایت
مگابایت = ۱.۰۰۰.۰۰۰ بایت
گیگابایت = ۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ بایت
ترابایت = ۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ بایت
پتابایت = ۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ بایت
اگزابایت = ۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ بایت
زِتابایت = ۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ بایت
یُوتابایت = ۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ بایت

چاپ
2622 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

مدیر ارشد رایشمندمدیر ارشد رایشمند

سایر نوشته ها توسط مدیر ارشد رایشمند
تماس با نویسنده

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و نظرات شما را جمع می کند تا بتوانیم نظرات شما را در وب سایت پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر، قوانین و مقررات و سوالات متداول ما را بررسی کنید، در آنجا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه و چگونگی ذخیره اطلاعات شما در اختیار شما قرار می دهیم.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته

ارتباط با نویسنده

x