سخنی از بزرگان...

آینده خوش خودروهای الکتریکی

آینده خوش خودروهای الکتریکی
مدیر ارشد رایشمند

پیش بینی ها نشان می دهد، در آینده ای نزدیك خودروهای الكتریكی جای خود را میان سایر خودروها باز خواهند كرد. این خودروها با وصل شدن به شبكه برق منازل شارژ خواهد شد و طرح های زیادی در دست است تا مالكان این خودروها بتوانند در ایستگاه هایی در خارج از خانه هم باتری های قابل شارژ خودرویشان را شارژ كنند.
درحال حاضر افراد بسیار كمی تجربه مالكیت یك وسیله نقلیه الكتریكی را دارند. اما یكی از شركت های خودروسازی بزرگ (شرکت نیسان) گفته است كه تا پایان سال جاری میلادی خودروی تمام الكتریكیش را عرضه خواهد كرد و این تجربه را نصیب افراد بیشتری می كند. تاكنون 13 هزار نفر در سراسر جهان برای دریافت این خودروها پیش پرداخت داده اند تا خط مونتاژ خودروهای الكتریكی راه اندازی شود.
البته تجربه مالكیت یك خودروی الكتریكی بسیار متفاوت از مالكیت انواع دیگر خودروها است.
تفاوت اصلی در این است كه دست كم در كوتاه مدت خودروهای الكتریكی برخلاف خودروهای رایج،‌ پشتیبانی برای تأمین انرژی ندارند. البته طرح هایی در دست است تا رانندگانی كه از خودروهای الكتریكی استقبال می كنند در آینده انرژی مورد نیازشان را به شكل ایمن از یك منبع انرژی نزدیك تأمین كنند.
منتها در حال حاضر اگر مالك یك خودروی الكتریكی كیلومترها دور از خانه با باتری خالی مواجه شود دچار مشكل بزرگی می شود. خودروهای قدیمی هم ممكن است بنزین تمام كنند. منتها تفاوت این دو وضعیت در این است كه مالك خودروی مدل قدیمی می تواند به نزدیك ترین پمپ بنزین مراجعه كند درحالی كه لازمه شارژ كردن باتری الكتریكی وجود یك منبع انرژی است كه در حال حاضر در دسترس نیست. هرچند كه ممكن است چندی دیگر با به كارگیری و مستقر كردن كامیون هایی برای شارژ دوباره باتری در ایستگاه های خدماتی وضع بهتر شود اما این طرح هنوز اجرا نشده است.
تجربه متفاوت دیگر مالك خودروی الكتریكی با دیگران در این است كه وی خودرویش را در گاراژ یا جاده منتهی به منزلش و از برق 220 ولت و در مدت شش تا هشت ساعت و احتمالاً وقتی خواب است شارژ می كند. البته اگر برق 110 ولت را مورد استفاده قرار می دهد نباید انتظار نداشته باشد كه باتری به طور كامل شارژ شود. انتظار می رود ایجاد یك ایستگاه شارژ خانگی 220 ولت، به استثنای ارتقای سیم كشی كه مالك خانه باید انجام دهد، تقریباً هزینه ای معادل 2200 دلار داشته باشد.
رانندگان خودروی تمام الكتریكی نیسان كه در ژاپن، ایالات متحده، پرتقال و هلند به فروش خواهد رسید احتمالاً می توانند از ایستگاه های شارژ مركز حمایت های تكنیكی و خدمات میدانی همه صور الكتریكی ECOtality و چند مركز دیگر بهره ببرند. اكوتالیتی برنامه دارد تا ایستگاه هایی مجزا از شارژ خانگی را تدارك ببیند.
به طور كلی شركت های خودروسازی، تأسیسات برق و ارایه كنندگان زیرساخت های شارژ خودرو امیدوارند با طرح های خود راه حل هایی برای مشكل شارژ خودرو در خارج از خانه های بیابند.
به این ترتیب تنها چالشی كه در زمینه بهره گیری بیشتر از خوروهای الكتریكی به جا می ماند، نحوه شارژ باتری ها دور از خانه و دست كم تا زمانی كه كیوسك های شارژ سریع در ایستگاه های خدماتی و غیره نصب شوند است. قرار است این ایستگاه های شارژ به لطف اتصال به برق 480 ولت، بیشتر باتری لیتیوم- یون یك خودروی الكتریكی را در مدت تقریباً نیم ساعت شارژ كنند. به این ترتیب تنها مشكلی كه به جا می ماند این است كه رانندگان در این مدت چگونه خودشان را سرگرم كنند. این احتمال ضعیف است كه بتوان خودرو را در ایستگاه شارژ رها كرد. به ویژه اگر كسی پشت سر خودروی در حال شارژ منتظر دسترسی به شارژر باشد.

چاپ
1586 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

مدیر ارشد رایشمندمدیر ارشد رایشمند

سایر نوشته ها توسط مدیر ارشد رایشمند
تماس با نویسنده

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و نظرات شما را جمع می کند تا بتوانیم نظرات شما را در وب سایت پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر، قوانین و مقررات و سوالات متداول ما را بررسی کنید، در آنجا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه و چگونگی ذخیره اطلاعات شما در اختیار شما قرار می دهیم.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته

ارتباط با نویسنده

x