سخنی از بزرگان...

آیا آب شدن یخ های قطب شمال مزایایی هم دارد؟

آیا آب شدن یخ های قطب شمال مزایایی هم دارد؟

آب شدن یخ های قطب شمال نه تنها براي توليد انرژي مهم است بلكه براي حمل و نقل انواع كالاها هم مفيد است. گرم شدن هوا امكان باز شدن مسیرهای حمل و نقل در قطب شمال تا سال 2050 را به وجود آورده است.
با آب شدن یخ های قطب شمال يك راه مستقيم و سراسري برای نقل و انتقال كالا از آسیا به ساحل شرقي آمریکا ايجاد مي شود كه سريع ترين راه ممكن هم هست. اين مسير در حال حاضر غيرقابل دسترس است.
هم اكنون بيشترين ترافيك براي حمل و نقل كالا بين آمريكا و آسيا در كانال سوئز و كانال پاناما است و البته اين مسير كماكان به جاي خود باقي خواهد بود. منتها تا اواسط قرن مسير قطب شمال هم به مسيري كه از نظر اقتصادي با دوام است تبديل مي شود. جایی که با گرم شدن آب و هوا انتظار می رود مسیرهای جدید دریایی باز شود که در حال حاضر غیرقابل نفوذند.
به این ترتیب در میان در كش و قوس بحث برسر گرم شدن کره زمین و ذوب یخ های قطبی برخي از كشورها منتظر نتايج ذوب یخ هاي قطب شمالند. به ویژه این که ذوب يخ ها حمل و نقل سوخت های فسیلی را كه از قضا متهم اصلي توليد گازهای گرم كننده سیاره است را آسان مي كند.
نتیجه آب شدن یخ های قطب شمال، شمار بی سابقه اي از تانکرها است كه امكان دسترسی به مسیر كشتيراني اين منطقه را پيدا مي كنند و به اين ترتيب يك مزیت صنعتی بالقوه در قطب شمال ايجاد مي شود.
با آب شدن یخ های قطب شمال مسیرهايي درست می شود که از طریق تنگه برینگ از اروپا به بازارهای آسیایی امتداد مي يابند. تنگه برينگ آلاسکا و روسیه را تقسيم مي كند. این مسير 40 درصد کوتاه تر از مسير كشتيراني اي است كه از کانال سوئز مي گذرد.
روسیه درحال حرکت به سوي صادرات نفت و گاز قطب شمال به چین و دیگر اقتصادهای شرق دور است و فکر می کند که درنهایت این مسیر به رقیب کانال سوئز تبدیل می شود.
وزیر نفت نروژ هم  گفته که اگر روند ذوب شدن يخ ها ادامه يابد، زماني فرا مي رسد که طیف وسیعی از محموله ها فراتر از محصولات نفتی، نظير سنگ آهن و زغال سنگ را می توان از طریق آب های قطب شمال انتقال داد.
همچنین مسير شمال غربي كانادا هم به یک مسیر كشتيراني که از لحاظ اقتصادی قابل دوام است تبدیل می شود.
زماني كه تابستان قطب شمال بدون يخ خواهد شد
يخ درياهاي قطب شمال خيلي زودتر از آن چه تاكنون تصور مي شد يعني قبل از سال 2050 آب خواهد شد. قسمت عمده اين يخ ها نيز ظرف يك تا دو دهه آينده از ميان خواهد رفت. از دست رفتن سريع يخ هاي قطب شمال واضح ترين نشانه تغييرات آب و هوايي در جهان شمرده مي شود. آب شدن يخ هاي اين منطقه بر آب و هواي سراسر نيمكره شمالي، اكوسيستم ها و دسترسي هاي اقتصادي آن اثر مي گذارد. فهم اين تغييرات به ما كمك مي كند تا تصوير دقيق تري از آن چه پيش رو داريم به دست آوريم و بهتر با آنها تطبيق پيدا كنيم.

چاپ
1115 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

مدیر ارشد رایشمندمدیر ارشد رایشمند

سایر نوشته ها توسط مدیر ارشد رایشمند
تماس با نویسنده

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و نظرات شما را جمع می کند تا بتوانیم نظرات شما را در وب سایت پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر، قوانین و مقررات و سوالات متداول ما را بررسی کنید، در آنجا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه و چگونگی ذخیره اطلاعات شما در اختیار شما قرار می دهیم.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته

ارتباط با نویسنده

x