متغیرها، ثابتها و لیترالها در برنامهنویسی C مدیر ارشد رایشمند / ﺳﻪشنبه, 03 اسفند,1395 / دستهها: آموزش برنامه نویسی, آموزش زبان برنامه نویسی سی C در این بخش از سایت علمی رایمشند، قراره با مفاهیم پایهای و کاربردی در زبان C آشنا بشیم—از متغیرها گرفته تا ثابتها و لیترالها. هر کدومشون یه نقش اساسی در ساختار برنامهنویسی دارن و اگه تازه وارد دنیای C شدی، آشنایی باهاشون برات خیلی مفید خواهد بود. 🔸 متغیرها چیستند؟ متغیرها در واقع محلهایی برای نگهداری دادهها هستن. وقتی برنامه مینویسی، باید به هر متغیر یه نام منحصربهفرد بدی که نشون بده اطلاعاتش توی حافظه کجا ذخیره شده. int finalScore = 87; اینجا finalScore یه متغیر از نوع عدد صحیح (int) هست و مقدار ۸۷ بهش اختصاص داده شده. نکته مهم اینه که مقدار متغیرها در طول اجرای برنامه میتونه تغییر کنه. برای مثال: char letter = 'x'; // عملیات تغییر مقدار letter = 'z'; 🔸 قواعد نامگذاری متغیرها نام متغیر فقط میتونه شامل حروف، عدد و آندرلاین (_) باشه. اولین کاراکتر باید حرف یا آندرلاین باشه؛ عدد مجاز نیست برای شروع. محدودیت طول نداره ولی بهتره بیشتر از 31 کاراکتر نباشه؛ چون بعضی کامپایلرها ممکنه اذیت شن. اسمهای معنیدار مثل userAge خیلی بهتر از ua هستن. زبان C به نوع دادهها حساسه؛ یعنی باید نوع متغیر رو از همون اول مشخص کنی و بعدش نمیتونی نوعش رو تغییر بدی. مثلاً: int discountPercent = 15; // عدد صحیح discountPercent = 9.8; // ❌ خطا - مقدار اعشاری روی int float discountPercent; // ❌ خطا - تغییر نوع پس از تعریف برای استفاده از عددهای اعشاری باید نوع متغیر رو از همون ابتدا float یا double مشخص کنی. 🔸 لیترالها در C لیترالها دادههایی هستن که مقدارشون در کد مستقیم وارد میشه و تغییر نمیکنن. مثل 1، 3.14، یا 'A'. ۱. لیترالهای عدد صحیح دهدهی: 0، -5، 42 اکتال: 057، 076، 032 هگزادسیمال: 0xFF، 0x3B، 0x1A2 اعداد اکتال با 0 و هگزادسیمال با 0x شروع میشن. ۲. لیترالهای اعشاری این نوع شامل مقادیر عددی با نقطه یا فرم نمایی هستن: -2.0 0.000037 -0.45E-3 نکته: E-3 یعنی ضرب در ۱۰ به توان منفی ۳. ۳. لیترالهای کاراکتری شامل یه حرف یا نماد داخل کوتیشن تکی، مثل: 'Q' '9' '{' ۴. کاراکترهای Escape برای کنترل خروجیهای خاص مثل تب یا رفتن به خط جدید، از این نوع استفاده میشه. شروعش با \ هست: نوع Escape خط جدید \n تب افقی \t بازگشت به ابتدا \r بک اسلش \\ کوتیشن تکی \' کوتیشن دوتایی \" علامت سؤال \? کاراکتر Null \0 ۵. لیترالهای رشتهای رشتهها مجموعهای از کاراکترها هستن که داخل " " قرار میگیرن: "Hello World" "" " " "C" "This is line one\nThis is line two" 🔸 ثابتها در برنامهنویسی C اگه میخوای مقدار یه متغیر در طول برنامه ثابت بمونه، از const استفاده کن: const double TAX_RATE = 0.09; TAX_RATE = 0.07; // ❌ خطا یا با پیشپردازنده #define هم میتونی مقدار ثابت تعریف کنی: #define TAX_RATE 0.09 منبع: سایت علمی رایمشند دوش با من گفت پنهان کاردانی تیزهوش کلمات کلیدی و شناسهها در زبان C پرینت 40 رتبه بندی این مطلب: بدون رتبه کلمات کلیدی: آموزش زبان برنامه نویسی سی مدیر ارشد رایشمندمدیر ارشد رایشمند سایر نوشته ها توسط مدیر ارشد رایشمند تماس با نویسنده مطالب مرتبط کلاسهای حافظه در C — چهار سبک نگهداری متغیرها با مثالهای واضح توابع بازگشتی در C — چطور تابع خودش را صدا میزند؟ چهار روش تعریف تابع در C برای بررسی عدد اول — با مثالهای مرحلهبهمرحله توابع تعریفشده توسط کاربر در زبان C به همراه آموزش و مثال تابع در برنامهنویسی C آموزش کامل به همراه مثال نوشتن یک نظر نام: لطفا نام خود را وارد نمایید. ایمیل: لطفا یک آدرس ایمیل وارد نمایید لطفا یک آدرس ایمیل معتبر وارد نمایید نظر: لطفا یک نظر وارد نمایید موافقم این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و محتوای شما را جمعآوری میکند تا بتوانیم نظرات درج شده در وبسایت را پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر خطمشی رازداری و شرایط استفاده< /a> که در آن اطلاعات بیشتری در مورد مکان، چگونگی و چرایی ذخیره داده های شما دریافت خواهید کرد. شما باید این قوانین را بخوانید و قبول کنید. افزودن نظر
در این بخش از سایت علمی رایمشند، قراره با مفاهیم پایهای و کاربردی در زبان C آشنا بشیم—از متغیرها گرفته تا ثابتها و لیترالها. هر کدومشون یه نقش اساسی در ساختار برنامهنویسی دارن و اگه تازه وارد دنیای C شدی، آشنایی باهاشون برات خیلی مفید خواهد بود. 🔸 متغیرها چیستند؟ متغیرها در واقع محلهایی برای نگهداری دادهها هستن. وقتی برنامه مینویسی، باید به هر متغیر یه نام منحصربهفرد بدی که نشون بده اطلاعاتش توی حافظه کجا ذخیره شده. int finalScore = 87; اینجا finalScore یه متغیر از نوع عدد صحیح (int) هست و مقدار ۸۷ بهش اختصاص داده شده. نکته مهم اینه که مقدار متغیرها در طول اجرای برنامه میتونه تغییر کنه. برای مثال: char letter = 'x'; // عملیات تغییر مقدار letter = 'z'; 🔸 قواعد نامگذاری متغیرها نام متغیر فقط میتونه شامل حروف، عدد و آندرلاین (_) باشه. اولین کاراکتر باید حرف یا آندرلاین باشه؛ عدد مجاز نیست برای شروع. محدودیت طول نداره ولی بهتره بیشتر از 31 کاراکتر نباشه؛ چون بعضی کامپایلرها ممکنه اذیت شن. اسمهای معنیدار مثل userAge خیلی بهتر از ua هستن. زبان C به نوع دادهها حساسه؛ یعنی باید نوع متغیر رو از همون اول مشخص کنی و بعدش نمیتونی نوعش رو تغییر بدی. مثلاً: int discountPercent = 15; // عدد صحیح discountPercent = 9.8; // ❌ خطا - مقدار اعشاری روی int float discountPercent; // ❌ خطا - تغییر نوع پس از تعریف برای استفاده از عددهای اعشاری باید نوع متغیر رو از همون ابتدا float یا double مشخص کنی. 🔸 لیترالها در C لیترالها دادههایی هستن که مقدارشون در کد مستقیم وارد میشه و تغییر نمیکنن. مثل 1، 3.14، یا 'A'. ۱. لیترالهای عدد صحیح دهدهی: 0، -5، 42 اکتال: 057، 076، 032 هگزادسیمال: 0xFF، 0x3B، 0x1A2 اعداد اکتال با 0 و هگزادسیمال با 0x شروع میشن. ۲. لیترالهای اعشاری این نوع شامل مقادیر عددی با نقطه یا فرم نمایی هستن: -2.0 0.000037 -0.45E-3 نکته: E-3 یعنی ضرب در ۱۰ به توان منفی ۳. ۳. لیترالهای کاراکتری شامل یه حرف یا نماد داخل کوتیشن تکی، مثل: 'Q' '9' '{' ۴. کاراکترهای Escape برای کنترل خروجیهای خاص مثل تب یا رفتن به خط جدید، از این نوع استفاده میشه. شروعش با \ هست: نوع Escape خط جدید \n تب افقی \t بازگشت به ابتدا \r بک اسلش \\ کوتیشن تکی \' کوتیشن دوتایی \" علامت سؤال \? کاراکتر Null \0 ۵. لیترالهای رشتهای رشتهها مجموعهای از کاراکترها هستن که داخل " " قرار میگیرن: "Hello World" "" " " "C" "This is line one\nThis is line two" 🔸 ثابتها در برنامهنویسی C اگه میخوای مقدار یه متغیر در طول برنامه ثابت بمونه، از const استفاده کن: const double TAX_RATE = 0.09; TAX_RATE = 0.07; // ❌ خطا یا با پیشپردازنده #define هم میتونی مقدار ثابت تعریف کنی: #define TAX_RATE 0.09 منبع: سایت علمی رایمشند