سخنی از بزرگان...

حقایق خواندنی درباره درخت اکالیپتوس

حقایق خواندنی درباره درخت اکالیپتوس
مدیر ارشد رایشمند

درخت اکالیپتوس به عنوان یکی از بلندترین  گیاهان زمین شناخته شده است. بیش از 700 گونه اکالیپتوس وجود دارند که به خانواده مورد (Myrtaceae) تعلق دارند. بیشتر گونه های اکالیپتوس ها، گیاهان همیشه سبز اند.
علاوه بر قالب درخت، بعضی از گونه های اکالیپتوس به صورت درختچه رشد می کنند. بسیاری از گونه های اکالیپتوس بومی استرالیا، گینه نو و اندونزی اند. اکالیپتوس درختی بسیار مهم است و به خاطر چوب و روغن آن  مورد بهره برداری زیادی قرار می گیرد. کشت تجاری اکالیپتوس در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری سراسر جهان افزایش یافته است.
از آن جایی که درخت اکالیپتوس آب زیادی از زمین جذب می کند به همین دلیل می تواند در تخلیه مرداب ها مورد استفاده قرار گیرد. اکالیپتوس برای از بین بردن مالاریا از طریق نابود کردن زیستگاه های مرطوبی که تخم پشه های مالاریا در آنها رشد می کنند مورد استفاده قرار می گیرد. متأسفانه خشک کردن خاک بر روی سایر گونه های گیاهی تأثیرات منفی به جا می گذارد.
 
حقایق جالب درباره درخت اکالیپتوس
*  اندازه اکالیپتوس ها به نوع گونه آن ها بستگی دارد و ارتفاع شان می تواند به 33  تا 200 فوت (10 تا 61 متر) برسد.
* برگ های اکالیپتوس ها نیزه ای شکل اند و برای جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید و از دست دادن آب، به سمت پایین کشیده شده اند. برگ ها حاوی مقدار زیادی روغن اند که برای کاهش علائم برونشیت، گلودرد و گرفتگی بینی مورد استفاده قرار می گیرند.
* روغن اکالیپتوس برای حشره کش ها نیز استفاده می شود.
* رژیم غذایی کوالا به طور کامل بر روی برگ های اکالیپتوس است. با وجود تعداد زیاد گونه های اکالیپتوس تعداد کمی از آنها در رژیم غذایی کوالا وجود دارند و می توانند مورد استفاده آنها قرار گیرند.
* پوست درخت اکالیپتوس به رنگ قهوه ای است. چندین بار در سال پوست رنگارنگ اکالیپتوس می ریزد و دوباره پوست درونی با رنگ های قرمز، آبی، زرد، بنفش و ... آشکار می شود. بسیاری از گونه های اکالیپتوس یک بار در سال پوست شان می ریزد.
* برخی از حشرات روی پوست درخت اکالیپتوس غذا می خورند و تخم می گذارند. آنها روی پوست درختان خطوطی به جا می گذارند که انگار نوشته ناخوانای یک انسان اند.
* اکالیپتوس ها استراتژی منحصر به فردی در مقابل گرما و آتش سوزی هایی که معمولاً در جنگل های استرالیا اتفاق می افتد دارند. در عمق داخلی درخت و داخل ریشه ها شاخه های جوان بی حرکت و به خواب رفته ای وجود دارند. آنها فقط تحت تأثیر هورمونی که به وسیله گرما (آتش) آزاد می شود شروع به جوانه زدن می کنند.
* اکالیپتوس به نام درخت صمغ نیز شناخته می شود. دلیل آن ماده لاستیکی چسبنده ای است که از پوست آسیب دیده جریان می یابد.
* تمام بخش های درخت اکالیپتوس برای تولید رنگ مورد استفاده قرار می گیرند.
* گل های اکالیپتوس به رنگ های سفید، زرد، صورتی یا قرمز اند. رنگ های زیبای این گل ها نتیجه تعداد هاگ های درون پرچم گل ها است. گل های اکالیپتوس، گلبرگ ندارند.
* حشرات، پرندگان و پستانداران کوچک مانند خفاش ها کار گرده افشانی گل های اکالیپتوس را انجام می دهند. آنها جذب شهد لذیذی می شوند که به مقدار زیاد تولید می شوند.
* میوه اکالیپتوس، میوه صمغ نامیده می شود.
* طول عمر اکالیپتوس به نوع گونه آن بستگی دارد. بیشتر درختان اکالیپتوس بیش از 250 سال در طبیعت زنده می مانند.

پرینت
2063 رتبه بندی این مطلب:
4.0

مدیر ارشد رایشمندمدیر ارشد رایشمند

سایر نوشته ها توسط مدیر ارشد رایشمند
تماس با نویسنده

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و محتوای شما را جمع‌آوری می‌کند تا بتوانیم نظرات درج شده در وب‌سایت را پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر خط‌مشی رازداری و شرایط استفاده< /a> که در آن اطلاعات بیشتری در مورد مکان، چگونگی و چرایی ذخیره داده های شما دریافت خواهید کرد.
افزودن نظر

ارتباط با نویسنده

x