سخنی از بزرگان...

قانون هدف، برای رسیدن به موفقیت

مدیر ارشد رایشمند
/ دسته‌ها: مشاوره تحصیلی

 چطور برخی از دانش آموزان با وجود داشتن هدف، نتایجی که می خواهند نمی آورند؟
بدرستی رمز موفقیت دانش آموزانی که هدف دارند، درچیست؟
یادگیری مهارت هدف گزینی و هدفمند بودن تا چه اندازه در کسب موفقیت تحصیلی در امتحانات و یا کنکور موثر است؟
چطور می توانید با نوشتن هدفهایتان به خودتان آماده باش بدهید؟
در یک کارگاه مشاوره ی گروهی، تعدادی از دانش آموزان می گفتند: با وجود اینکه برای خودمان هدف تعیین کردیم، اما به نتایجی که می خواستیم نرسیدیم.
به این دانش آموزان گفتم که هیچ چیز ناامید کننده تر از این نیست که شما بدون آشنایی به قوانین بازی مورد نظر، بدون داشتن هدف و مقصود و مهارت لازم برای انجام بازی، سعی کنید بازی نمایید.
می خواهم در این مقاله یکی از قوانین بازی، که داشتن هدف است را به شما نشان دهم. برای موفقیت در امتحانات یا کنکور، تعیین هدف، تمرکز روی نتیجه ی کار، و داشتن تصویری روشن از آنچه دنبالش هستید می تواند باعث تحقق رویاهای شما شود. البته نخستین گام این است که هدف خود را بنویسید.
هدف ها نتیجه ی مطلوبی است که رفتار شما در جهت آن هدایت می شود. هدف ها نه فقط جهت و نتیجه رفتارتان را معین می کند، بلکه در صورت جذابیت، انگیزه رسیدن به نتیجه را در شما بوجود می آورند.
برای موفقیت، داشتن هدف لازم است ولی کافی نیست. بسیاری از اوقات شما هدفی را در قالب عباراتی بیان می کنید، این گونه هدف ها لفظی اند که خیلی از شما در همین جا متوقف می شوید که یکی از اشکالات مهارتی شماست.
از طرفی دانش آموزانی که فقط هدف لفظی دارند، بعد از گذشت زمان تاثیر هدفشان از بین می رود و آن را فراموش می کنند. هدف های لفظی زمانی به قوت خود باقی می مانند که در عمل و رفتار دانش آموز دیده شوند، آن وقت به هدفهای واقعی تبدیل می شوند. 
هدف ها در معرض تغییر قرار می گیرند. تغییر هدف ها، در نتیجه ی کار و تجربه با هدف ها، و تحت تاثیر عوامل و انگیزه های درونی و بیرونی صورت می گیرد؛ مثلا، هدف های درسی شما ممکن است پس از چند هفته، بر اثر ارزیابی و بررسی عملکرد آموزشی، تغییر پیدا کنند.
 تغییر هدف، تحت تاثیر عوامل و انگیزه های درونی شما، نتیجه ی تجربه با هدف های شماست. این تجربه هر اندازه موفقیت آمیز باشد احتمال بالا بردن سطح هدف ها بیشتر است. برعکس، اگر این تجربه با موفقیت همراه نباشد، احتمال پایین آمدن سطح هدف ها بیشتر می شود.همچنین، باید توجه داشت که تاثیر هدف ها بر الگوهای رفتاری دانش آموزان به ندرت پایدار می ماند.
از این رو ، وقتی هدف ها تاثیر خود را از دست می دهند، تغییر آنها ضرورت پیدا می کند. همچنین، هدف های دانش آموزان در واکنش و پاسخ به فشارها و نیروهای بیرونی تغییر می کنند. این فشارها ممکن است از جانب گروه دوستان همسالان، رسانه ها، خانواده و یا  مشاورین اعمال شود. پس هدف ها رهنمودهای ایستا و غیرقابل انعطاف نیستند، بلکه پویا و تغییرپذیرند.آن ها  بر اثر تجربه و ارزشیابی، فشار نیروها و انگیزه های درونی و بیرونی دستخوش تغییر و تحول  می شوند.
برای سودمندی بیشتر هدف ها، آنها باید از چند ویژگی یا ملاک برخوردار باشند.  این ملاک ها عبارت اند از:
1-    هدف ها باید مشخص باشند.
2-    هدف ها باید سنجش پذیر باشند.
3-    هدف ها باید دست یافتنی باشند.
4-    هدف ها باید واقعی باشند.
5-    هدف ها باید دارای زمان باشند.

پرینت
2808 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

مدیر ارشد رایشمندمدیر ارشد رایشمند

سایر نوشته ها توسط مدیر ارشد رایشمند
تماس با نویسنده

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و محتوای شما را جمع‌آوری می‌کند تا بتوانیم نظرات درج شده در وب‌سایت را پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر خط‌مشی رازداری و شرایط استفاده< /a> که در آن اطلاعات بیشتری در مورد مکان، چگونگی و چرایی ذخیره داده های شما دریافت خواهید کرد.
افزودن نظر

ارتباط با نویسنده

x