سخنی از بزرگان...

تفاوت های جالب علایم افسردگی در چین و غرب

مدیر ارشد رایشمند

نتایج اولیه بزرگ ترین مطالعه ای كه تاكنون در زمینه نقش وراثت در بروز افسردگی انجام شده نشان می دهد عوامل و نشانه های افسردگی در چینی ها تا حدزیادی مشابه غربی ها است. اما چند استثنای شگفت انگیز هم وجود دارد.
براساس این تحقیق سطوح بالاتر تحصیلات در چینی ها با خطر بروز افسردگی در آنها همراه است. این در حالی است كه تحقیقات در اروپا و ایالات متحده آمریكا خلاف آن را ثابت كرده. به این ترتیب احتمال ابتلا به افسردگی در چینی ها و ژاپنی هایی كه كمترین سطح تحصیلات را دارند تنها یك پنجم كسانی است كه از بالاترین سطح آموزش برخوردارند. مطالعاتی كه در كشورهای دیگر انجام شده نشان داده سطح پایین تر تحصیلات خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می دهد و  یا این خطر در افراد با تحصیلات پایین درحد تحصیل كرده ترین افراد است.
همچنین براساس این تحقیق وجود پدرانی كه بسیار مراقب و محافظ دخترانشان هستند خطر ابتلا به افسردگی را در زنان چینی كاهش می دهد. این در حالی است كه این قبیل والدین میزان ابتلا به افسردگی را در غرب افزایش می دهند.
اما درمجموع الگوی ابتلا به افسردگی در چین از نظر عوامل خطرزا و علایم مشابه الگوهای غربی است. به این ترتیب كه رخداد حوادث استرس زا در زندگی، سوء استفاده جنسی در دوران كودكی و داشتن پدر ومادر مستبد، باعث افزایش احتمال ابتلا به افسردگی می شود.
این تحقیق با همكاری دانشمندانی از دانشگاه آكسفورد، دانشگاه كامان ولچ ویرجینیای آمریكا و 53 مركز بهداشتی در چین انجام شده. جاناتان فلینت دانشمند در حوزه ژنتیك مولكولی درباره دلیل انتخاب چین برای انجام تحقیق در زمینه افسردگی گفته است:«ما به یك نمونه بسیار بزرگ نیاز داشتیم كه از نظر قومی همگن باشند و در عین حال می خواستیم این مطالعه ارزان انجام شود. جایی كه امكان انجام تحقیق با این شرایط وجود داشت چین بود.»
گروه تحقیقاتی كه كارش را در سال 1387 شمسی شروع كرد سوژه های مورد مطالعه اش را از میان زنان برگزید. چراكه احتمال بروز افسردگی در زنان در سراسر جهان دوبرابر مردان است. همچنین تنها بیمارانی برای بررسی انتخاب شدند كه هر چهار پدربزرگ و مادربزرگشان از نژاد هان بودند. علاوه بر این افراد انتخاب شده افسردگی بازگشت كننده داشتند كه یك شاخص احتمالی برای داشتن اختلال ژنتیكی است.
در شروع بیماری افسردگی بیماران كمتر احتمال دارد ازدواج كنند و بیشتر احتمال دارد كه از اضطراب رنج ببرند و دچار افسردگی مزمن شوند. این مطالعه همچنان ادامه دارد اما یك نتیجه فوری داشته و آن این كه والدین مستبد از كتك زدن فرزندانشان دست بردارند. بیشتر والدین در چین از تنبیه بدنی استفاده می كنند. اما مطالعات نشان داد كه مجازات فیزیكی ممكن است یكی از عوامل بروز افسردگی باشد.
چند سال قبل مطالعه مهم دیگری بر روی دوقلوهای سوئدی انجام شد كه نشان داد عامل ژنتیكی دلیل بروز حدود 40 درصد از افسردگی ها در زنان و حدود 30 درصد افسردگی ها در مردان است. یافتن ژن های مسئول ایجاد افسردگی ممكن است به درمان این قبیل از بیماران كمك كند. اما ثابت شده كه شناسایی این دسته از ژن ها بسیار دشوار است. چراكه ژن های زیادی می توانند در این اختلال سهیم باشند و هركدام هم اثر كوچكی به جا گذاشته باشند.
مطابق این مطالعه و برخی مطالعات دیگر وراثت دلیل اصلی برای بالاتر بودن میزان افسردگی در زنان است و بعضی از عوامل ژنتیكی دخیل در افسردگی نیز خاص زنان است.

چاپ
1128 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

مدیر ارشد رایشمندمدیر ارشد رایشمند

سایر نوشته ها توسط مدیر ارشد رایشمند
تماس با نویسنده

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و نظرات شما را جمع می کند تا بتوانیم نظرات شما را در وب سایت پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر، قوانین و مقررات و سوالات متداول ما را بررسی کنید، در آنجا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه و چگونگی ذخیره اطلاعات شما در اختیار شما قرار می دهیم.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته

ارتباط با نویسنده

x