سخنی از بزرگان...

گلخانه ای که در بیابان با نور خورشید و آب دریا کار می کند

گلخانه ای که در بیابان با نور خورشید و آب دریا کار می کند
مدیر ارشد رایشمند

در گلخانه ای در بیابان های جنوب استرالیا 17000 تن گوجه فرنگی در سال تولید می شود.
این گلخانه اولین سیستم کشاورزی در نوع خود در جهان است چراکه در آن خاک، آفت کش، سوخت های فسیلی یا آب های زیرزمینی مورد استفاده قرار نمی گیرد. در حالی که تقاضا برای آب شیرین و انرژی همچنان رو به افزایش است، این گلخانه ممکن است چهره کشاورزی آینده باشد.
یک تیم بین المللی از دانشمندان، شش سال را صرف طراحی این گلخانه و راه اندازی آزمایشی آن کردند و سپس آن را با مقیاس تجاری ساختند.
البته شرکت های دیگری هم در حال آزمایش گلخانه های آب دریا در مناطق بیابانی کشورهایی مانند عمان، قطر و امارات متحده عربی هستند.
 
شیوه کار در این گلخانه چگونه است؟
شیوه کار به این ترتیب است که از دریا تا گلخانه دو کیلومتر لوله کشی انجام شده تا آب به این مزرعه 20 هکتاری در منطقه خشک بندر آگوستا برسد. یک نیروگاه آب شیرین کن خورشیدی نمک را حذف می کند و آب شیرین کافی را برای آبیاری 180،000 گیاه گوجه فرنگی داخل گلخانه فراهم می کند.
شرایط خشکی و دمای سوزان تابستان، این منطقه را برای کشاورزی نامناسب کرده است اما پوشش گلخانه با آب دریا خیس می شود تا گیاهان از گرمای تابستان جان سالم ببرند. در فصل زمستان هم سیستم گرمایش خورشیدی، گلخانه را گرم نگه می دارد.
در این گلخانه به آفت کش ها نیاز نیست چراکه آب دریا هوا را پاک و استرلیزه می کند. ضمن این که گیاهان به جای خاک در پوسته نارگیل رشد می کنند.
انرژی خورشیدی مزرعه به وسیله 23000 آینه که نور خورشید را به سمت برج گیرنده 115 متری منعکس می کنند تأمین می شود. در یک روز آفتابی، تا 39 مگاوات انرژی تولید می شود – این میزان برای تأمین انرژی کارخانه آب شیرین کن و تأمین برق گلخانه کافی است.
گوجه فرنگی های گلخانه ای تولید شده در حال حاضر در سوپر مارکت های استرالیا به فروش می رسد.
کمبود احتمالی انرژی خورشیدی در فصل زمستان به این معنی است که گلخانه هنوز نیاز به اتصال به شبکه دارد، اما بهبود تدریجی طراحی آن هر گونه وابستگی به سوخت های فسیلی را از بین می برد.
زیرساخت 200 میلیون دلاری گلخانه آن را بسیار گران تر از گلخانه های سنتی کرده است، اما هزینه های آن در طولانی مدت در مقایسه با گلخانه سنتی کاهش می یابد دلیل آن هم نبود هزینه های سالانه سوخت های فسیلی است.
شرکت سان دراپ (Sundrop) در حال برنامه ریزی برای راه اندازی گلخانه های مشابهی در پرتغال و آمریکا و گلخانه دیگری در استرالیا است.

چاپ
1434 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

مدیر ارشد رایشمندمدیر ارشد رایشمند

سایر نوشته ها توسط مدیر ارشد رایشمند
تماس با نویسنده

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و نظرات شما را جمع می کند تا بتوانیم نظرات شما را در وب سایت پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر، قوانین و مقررات و سوالات متداول ما را بررسی کنید، در آنجا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه و چگونگی ذخیره اطلاعات شما در اختیار شما قرار می دهیم.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته

ارتباط با نویسنده

x