سخنی از بزرگان...

چگونه از طریق آنلاین می توان به سرنوشت افراد گمشده پی برد؟

چگونه از طریق آنلاین می توان به سرنوشت افراد گمشده پی برد؟
مدیر ارشد رایشمند

یك پایگاه داده های آنلاین در آمریكا وعده داده كه می تواند شماری از 100 هزار فرد گمشده این كشور را پیدا كند و به خانواده های ناامید از یافتن عزیزانشان درباره سرنوشت آنها پاسخ دهد. البته مهم ترین شرط دستیابی به این هدف این اعلام شده كه همه دفاتر مجری قانون در سراسر این كشور به این پایگاه آنلاین بپیوندند و متقاعد شوند كه باید منابع اطلاعاتی خود را هرچند محدود در سیستم ارایه دهند.
Namus سیستمی مربوط به افراد مجهول الهویه و گمشده است كه خانواده های افراد گمشده، كارآگاهان، نیروهای پلیس و حتی افراد علاقه مند می توانند از آن استفاده كنند. هركسی می تواند اطلاعاتی كه درباره افراد گمشده دارد، شامل توصیفات، عكس ها، اثر انگشت، سوابق دندانپزشكی و دی ان ای را وارد این سیستم كند. پزشكی قانونی هم می تواند اطلاعاتش درباره افراد مجهول الهویه را وارد سیستم كند. به این ترتیب همه از این امكان برخوردار می شوند كه این پایگاه داده ها را برای پیدا كردن اطلاعات و تكمیل تحقیقات درباره افراد گمشده جست و جو كنند.
نم یواس راه سریعی برای جست و جوی افراد گمشده میان 40 هزار جسد مجهول الهویه ای هم است كه همه از پیدا كردن هویت آنها ناامید شده اند. پیش از این كه «نم یواس» به وجود آید، خانواده ها و بازرسان پلیس باید چرخه ای را با روندی كند طی می كردند تا به سرنخ هایی درباره فرد گم شده دست پیدا كنند. این چرخه از پیچ و خم های دولت فدرال گرفته تا پزشكی قانونی و داده های شخصی افراد و مراكز غیرانتفاعی را شامل می شد. نكته ای هم كه در این میان وجود داشت این بود كه این اطلاعات نه همیشه جنبه عمومی داشت و در اختیار آنها قرار می گرفت و نه مراكز مختلف اطلاعات را به نحو مناسبی با یكدیگر به اشتراك می گذاشتند.
نم یواس از گروه ضربت وزارت دادگستری آمریكا كه در زمینه حل موارد چالش برانگیز در رابطه با افراد گمشده فعالیت می كند به وجود آمد و رشد كرد. دلایل به وجود آمدن این پایگاه این است كه به كارشناسان و افرادی كه با اطلاعاتشان می توانند به حل پرونده ها كمك كنند امكان دسترسی بهتر به اطلاعات داده شود.
حالا لایحه ای تصویب شده كه بر مبنای آن برای كمك به پوشش هزینه های ورود داده ها به سیستم به وسیله پلیس و مراكز پزشكی مربوطه و آموزش مردم برای استفاده از این پایگاه داده ها سالانه ده میلیون دلار اختصاص یابد. همچنین 4.2 میلیون دلار هم در سال برای كارهای اجرایی سیستم و اطمینان از تأمین دایمی مالی آن اختصاص یافته است.
لایحه همچنین لینك شدن به پایگاه داده های جرم و جنایت اف بی آی كه حالا تنها در دسترس مجریان قانون است را پیش بینی كرده است. البته از آن جایی كه در این بخش اطلاعات حساسی درباره موضوعات در حال تحقیق و نیز داده های محرمانه ای وجود دارد، گفته می شود كه اطلاعاتش باید با دقت بیشتری  وارد سیستم شود.
این پایگاه داده ها تاكنون موفقیت های زیادی داشته است. یك نمونه كه روند كار نم یواس را نشان می دهد مربوط به كارآگاهی به نام جیم شیلدز از یك اداره پلیس محلی است. این كارآگاه به صورت داوطلبانه  به نم یواس پیوست و داده های ورودی خودش درباره چند فرد گمشده را به نم یواس داد.
در میان آنها لوییس فرناندز بود كه خانواده اش یك سال پس از ناپدید شدنش گم شدن او را گزارش كردند. شیلدز اطلاعات زیادی درباره او كه مدتی را در زندان گذرانده بود نداشت. جز جنس، نژاد، قد، وزن، سن و برخی اطلاعات مربوط به خال كوبی.
اما همین كافی بود. درست یك هفته بعد شباهت هایی از بقایای فرد مجهول الهویه ای كه جسدش در مزرعه ای پیدا شده بود با این ویژگی ها گزارش شد. سپس یك آزمایشگاه به شیلدز اطلاع داد كه می تواند به خانواده فرناندز خبر دهد جسد متعلق به گمشده آنها است.

چاپ
1983 رتبه بندی این مطلب:
.5

مدیر ارشد رایشمندمدیر ارشد رایشمند

سایر نوشته ها توسط مدیر ارشد رایشمند
تماس با نویسنده

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و نظرات شما را جمع می کند تا بتوانیم نظرات شما را در وب سایت پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر، قوانین و مقررات و سوالات متداول ما را بررسی کنید، در آنجا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه و چگونگی ذخیره اطلاعات شما در اختیار شما قرار می دهیم.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته

ارتباط با نویسنده

x