سخنی از بزرگان...

طرز تهیه معرف های آزمایشگاهی

طرز تهیه معرف های آزمایشگاهی
مدیر ارشد رایشمند
/ دسته ها: شیمی, علم شیمی

طرز تهیه انواع معرف ها در آزمایشگاه

در این مطلب در  طرز تهیه انواع معرفها در آزمایشگاه‌ را توضیح می دهیم

  1. معرف بندیکت: (معرف گلوکز است)
    طرز تهیه: ۱۷۳ گرم نیترات سدیم - ۱۰۰ گرم کربنات سدیم بی آب را به کمک حرارت در ۸۰۰ میلی لیتر آب حل کنید و در صورت لزوم از صافی بگذرانید سپس حجم را به ۸۵۰ میلی لیتر برسانید. ۳/۱۷ گرم سولفات مس را در ۱۰۰ میلی لیتر آب جداگانه حل کنید سپس آن رادر حالی که مرتبا هم میزنید در محلول اول بریزید. وسپس حجم را به یک لیتر برسانید.
  2. معرف لوگل: (برای رنگ آمیزی ) یا محلول ید یدوره
    طرز تهیه: ۳ گرم بلورید- ۶ گرم ید ید پتاسیم (ید ور پتاسیم) ید یدپتاسیم را در ۲۰۰ میلی لیتر آب مقطر حل کرده بلورهای ید را به آن بیفزایید و آن‌گاه به کمک آب مقطر حجم را به یک لیتر برسانید لازم است محلول مزبور ۲۴ ساعت قبل از به کار بردن تهیه شود چون ید به آرامی در آب حل می شود.
  3. معرف فهلینگ: (معرف هیدارتهای کربن)
    طرز تهیه: محلول A:۶/۳۴ گرم سولفات مس متبلور را در آب مقطر حل کرده حجم را به ۵۰۰ میلی لیتر برسانید (اگر محلول کدر بود، یکی دو قطره اسید سولفوریک غلیظ روی آن بریزید.) برای تسهیل حل شدن کمی محلول را گرم کنید.
    محلول B:۷۷ گرم سود+۱۷۵ گرم تارترات سدیم پتاسیم (نمک راشل) را در ۵۰۰ میلی لیتر آب مقطر حل کنید این دو محلول باید جدا از هم ذخیره شوند و به هنگام استفاده شدن به حجمهای مساوی با هم مخلوط شوند.
  4. معرف بیوره (معرف پروتئینها است)
    طرز تهیه: به یک لیتر محلول سود ۱۰ درصد ۲۵ میلی لیتر محلول سولفات مس ۳ درصد بیفزائید. (۳ گرم سولفات مس را به ۱۰۰ میلی لیتر آب اضافه کنید محلول ۳ درصد ساخته خواهد شد) این محلول در صورت ماندن خراب می شود پس باید تازه تهیه شود.
  5. معرف بلو دو متیلن:(برای رنگ آمیزی بافتهای مرده است)
    طرز تهیه: محلول ذخیره ۴۸/۱ گرم ماده ی خشک را به ۱۰۰ میلی لیتر الکل ایزوپروپیل اضافه کنید محلول کار، محلول ذخیره را باید به نسبت ۱ به ۱۰ رقیق کرد (۱۰ میلی لیتر محلول با ۹۰ میلی لیتر آب مقطر)
  6. معرف سودان (برای رنگ آمیزی چربیها)
    طرز تهیه: ۵۰ میلی لیتر استون را به ۵۰ میلی لیتر الکل ۷۰ درصد بیفزائید و سپس سودان را تا رسیدن به حد اشتعال در محلول حاصله بریزید بدین ترتیب محلولی ۲/۰ درصد فراهم می آید.
  7. معرف برم تیمول بلو: (معرف co۲ است)
    طرز تهیه: ۵/۰ گرم برم تیمول بلو را در ۵۰۰ میلی لیتر آب حل کنید سپس یک قطره آمونیاک به آن بیفزایید تا رنگش آبی تیره شود (محلول ذخیره است) برای ساختن محلول ۲۰ قطره در یک لوله آزمایش کافی است.
  8. معرف کریستال ویوله (برای استفاده در باکتری شناسی)
    طرز تهیه: ۱۴ گرم کریستال ویوله را در ۱۰۰ میلی لیتر الکل ایزو پروپیل ۹۵ درصد حل کنید ومحلول را ۲ روز به حال خود بگذارید، سپس محلول را صاف کنید. این محلول ذخیره است. برای استفاده در باکتری شناسی، محلول را تا ۱۰ برابر با آب رقیق کنید.
  9. محلول رینگر (برای نگهداری بافتهای زنده) مانند قورباغه
    طرز تهیه: ۳/۰ گرم کلرید کلسیم - ۲۵/۰ گرم کلرید پتاسیم- ۵/۶ گرم کلرید سدیم این موارد را یک لیتر آب مقطر حل کنید.
    پستانداران: موارد زیر را در یک لیتر آب مقطر حل کنید.
    ۳/۰ گرم کلرید کلسیم - ۲۵/۰ گرم کلرید پتاسیم – ۵/۸ گرم کلرید سدیم
  10. محلول هم غلظت با خون پستانداران:
    طرز تهیه: ۶ گرم کلرید سدیم را در یک لیتر آب مقطر حل کنید.
  11. آب دریا (برای نگهداری جاندارانی که ساکن آب دریا هستند)
    طرز تهیه: ۴۵ گرم کلرید سدیم - ۵ گرم سولفات منیز یم – ۵ گرم کلریدمنیزیم – ۲ گرم سولفات پتاسیم هر کدام از این موارد را باید جدا گانه در مقداری آب مقطر حل کرد سپس به همدیگر افزود و به شدت تکان داد به این محلول بهتر است به مدت ۴۸ ساعت هوا داده شود.
  12. معرف استو کارمن:
    ۴۵ میلی لیتر اسید استیک – ۱ گرم کارمن – ۵۵ میلی لیتر آب مقطر
    طرز تهیه: کارمن را با استیک اسید مخلوط کنید وآب بیفزایی مخلوط را تا درجه ی جوش برسانید سپس سرد وصاف کنید.
  13. معرف گیمسا: (برای مشاهده ی گلبرگهای سفید خون)
    طرز تهیه: ۳ گرم پودر گیسما را در ۳۵۰ سی سی تا ۳۷۵ سی سی متانول کا ملاً حل کنید سپس ۱۵۰ سی سی گلسیرین به آن اضافه کنید و به مدت ۱۲ ساعت در حرارت ۳۷ درجه قرار دهید. 
  14. محلول کارمن زاجی: (برای رنگ آمیزی بافت‌های گیاهی)
    طرز تهیه: ۱ گرم پودر کارمن را با ۴ گرم زاج آمونیاکی مخلوط ودر ۱۰۰ سی سی آب مقطر حل می کنیم محلول را ۲۰ دقیقه جوشانده ومدت ۱۲ ساعت آن را بی حرکت می گذاریم، سپس صاف نموده ومورد استفاده قرار می دهیم در صورتی که به مقدار زیاد از این محلول تهیه شود یا بخواهیم مدتی آن را نگه داریم برای جلوگیری از کپک زدگی چند بلور فنیک اسید را در لوله ی آزمایش ریخته و در حرارت ذوب نموده سپس به محلول رنگی مزبور اضافه می کنیم.
  15. معرف فنل فتالئین (معرف بازها) 
    طرز تهیه: در محیط بازی قرمز ارغوانی می شود. فنل فتالئین را می توان به نسبت ۵۰ به ۵۰ در آب والکل حل کرد.
  16. فرمل ۵ درصد (ماده ی تثبیت کننده و نگهداری کننده است) مثلاً برای تشریح چشم گاو و قبلاً باید به مدت ۲ روز در محلول فرمل نگهداری شود.
    فرمل تجارتی معمولاً ۴۰ درصد است لذا برای تهیه ی محلول فرمل ۵ درصد، ۵ قسمت از فرمل تجارتی را با ۳۵ قسمت آب مقطر مخلوط کنید محلول ۵ درصد حاصل شود.

 

چاپ
8529 رتبه بندی این مطلب:
3.6

مدیر ارشد رایشمندمدیر ارشد رایشمند

سایر نوشته ها توسط مدیر ارشد رایشمند
تماس با نویسنده

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و نظرات شما را جمع می کند تا بتوانیم نظرات شما را در وب سایت پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر، قوانین و مقررات و سوالات متداول ما را بررسی کنید، در آنجا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه و چگونگی ذخیره اطلاعات شما در اختیار شما قرار می دهیم.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته

ارتباط با نویسنده

x