سخنی از بزرگان...

سفر هزاران ساله‌ی ذرات نور از مرکز تا سطح خورشید

سفر هزاران ساله‌ی ذرات نور از مرکز تا سطح خورشید
مدیر ارشد رایشمند
زمان لازم برای رسیدن یک ذره‌ی تشکیل دهنده‌ی نور که در هسته‌ی خورشید تولید شده تا سطح خورشید، می‌تواند از ۴۰.۰۰۰ سال تا صدها هزار سال باشد! ولی همان ذره بقیه‌ی مسیر تا کره‌ی زمین را تنها در ۸ دقیقه طی می‌کند!
 
یک فوتون (ذره‌ی تشکیل‌دهنده‌ی نور) که در مرکز خورشید تولید شده، پس از پیمودن فواصل کوتاهی، توسط یک اتم جذب شده و کمی بعد دوباره منتشر می‌شود. پس از هر بار رهایی، فوتون در یک مسیر تصادفیِ جدید به حرکت خودش ادامه می‌دهد تا بالاخره از هسته‌ی خورشید به سطح آن که حدود ۶۹۶.۰۰۰ کیلومتر است، برسد. پس از آن وارد فضا می‌شود، که در این مسیر جدید بدون هیچ مانعی در یک خط مستقیم با سرعت ۳۰۰هزارکیلومتر در ثانیه به سفر خود ادامه خواهد داد.
 
محاسبات این موضوع، تخصص بسیار زیادی لازم دارد، ولی نتایج نشان می‌دهد که بین هزاران تا میلیون‌ها سال طول می‌کشد تا یک فوتون به سطح خورشید برسد. به عبارت دیگر نوری که امروز به ما می‌رسد، انرژی‌ای است که میلیون‌ها سال پیش تولید شده است. چه حیرت‌انگیز!
چاپ
1039 رتبه بندی این مطلب:
5.0

مدیر ارشد رایشمندمدیر ارشد رایشمند

سایر نوشته ها توسط مدیر ارشد رایشمند
تماس با نویسنده

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و نظرات شما را جمع می کند تا بتوانیم نظرات شما را در وب سایت پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر، قوانین و مقررات و سوالات متداول ما را بررسی کنید، در آنجا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه و چگونگی ذخیره اطلاعات شما در اختیار شما قرار می دهیم.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته

ارتباط با نویسنده

x