سخنی از بزرگان...

زندگی خواندنی کلئوپاترا

زندگی خواندنی کلئوپاترا
مدیر ارشد رایشمند

کلئوپاترا یکی از فرعون های مصر بود. وی در سال 69 قبل از میلاد متولد شد و در سال 30 پیش از میلاد درگذشت.
کلئوپاترا شاهزاده متولد شد
کلئوپاترا شاهزاده خانمی مصری بود. پدرش فرعون بطلمیوس دوازدهم نام داشت. کلئوپاترا دختری باهوش و زیرک و فرزند مورد علاقه پدرش بود. او درباره حکومت داری چیزهای زیادی از پدرش آموخت.
خانواده کلئوپاترا به مدت 300 سال بر مصر حکومت کرده بود. سلسله حکمرانی آنها بطلمیوس نام داشت و به وسیله اسکندر مقدونی تأسیس شده بود. (بطلمیوس پسر یکی از ژنرال های اسکندر مقدونی بود که حاکم مصر شد) خاندان بطلمیوس در حالی بر کشور مصر حکومت می کردند که در واقع از تبار یونانی ها بودند.
کلئوپاترا به زبان یونانی صحبت می کرد، می خواند و می نوشت. او بر خلاف بسیاری از بستگانش، زبان های دیگر از جمله لاتین را نیز آموخت.
مرگ پدر
وقتی کلئوپاترا هجده ساله بود پدرش درگذشت. بطلمیوس دوازدهم تاج و تخت را هم برای کلئوپاترا و هم برادر کوچک ترش بطلمیوس سیزدهم به جا گذاشت. کلئوپاترا و برادر ده ساله اش ازدواج کردند و به صورت مشترک بر مصر حکومت می کردند.
از آن جایی که کلئوپاترا خیلی بزرگ تر از برادرش بود به سرعت کنترل اوضاع را به عنوان حاکم اصلی مصر در دست گرفت ولی وقتی برادرش بزرگ تر شد قدرت بیشتری را طلب کرد. سرانجام هم کلئوپاترا را از کاخ بیرون کرد و مقام فرعونی را تصاحب کرد.
ژولیوس سزار و کلئوپاترا
در سال 48 قبل از میلاد، ژولیوس سزار وارد مصر شد. کلئوپاترا مخفیانه و در میان یک فرش لوله شده به کاخ برگشت. کلئوپاترا با سزار ملاقات کرد و او را متقاعد کرد کمکش کند تاج و تخت را از برادرش بازپس گیرد. سزار ارتش بطلمیوس را در نبرد نیل شکست داد. بطلمیوس در رود نیل غرق شد و کلئوپاترا تنها حاکم مصر شد.
حکومت کلئوپاترا در مقام فرعون
کلئوپاترا و ژولیوس سزار عاشق یکدیگر شدند. از آنها کودکی به نام سزاریون پدید آمد. کلئوپاترا به روم سفر کرد و در یکی از خانه های کشور سزار ساکن شد.
کلئوپاترا با وجود عشقی که به سزار داشت می خواست مصر مستقل از روم باقی بماند. او وضع اقتصادی مصر را بهبود بخشید و تجارت با بسیاری از کشورهای عربی را آغاز کرد. کلئوپاترا حاکمی محبوب در میان مردم مصر بود. هم به این دلیل که فرهنگ مصری را پاس می داشت و هم به این دلیل که در دوران حکومت او مصر از نظر اقتصادی کشوری موفق محسوب می شد.
مارک آنتونی و کلئوپاترا
در سال 44 قبل از میلاد، جولیوس سزار ترور شد و کلئوپاترا به مصر بازگشت. مارک آنتونی یکی از سه رهبری بود که پس از مرگ سزار در روم ظاهر شدند. در سال 41 قبل از میلاد، کلئوپاترا و مارک آنتونی با هم ملاقات کردند و عاشق یکدیگر شدند. آنها همچنین اتحادی نظامی علیه یکی دیگر از رهبران روم یعنی اکتاویان تشکیل دادند.
اکتاویان وارث قانونی ژولیوس سزار بود اما کلئوپاترا می خواست پسرش سزاریون وارث سزار باشد و در نهایت حاکم روم شود. او امیدوار بود مارک آنتونی بتواند کمکش کند تا به هدفش برسد.
جنگ با روم
کلئوپاترا و مارک آنتونی ارتش های خود را به هم ملحق کردند تا با اکتاویان بجنگند. دو سپاه در نبرد آکتیوم با هم روبرو شدند. آنتونی و کلئوپاترا از اکتاویان شکست خوردند و مجبور شدند به مصر عقب نشینی کنند.
چگونگی مرگ کلئوپاترا
مرگ کلئوپاترا اسرار آمیز و رمانتیک است. پس از فرار کلئوپاترا به مصر، مارک آنتونی به میدان جنگ بازگشت به این امید که شکستش را جبران کند و اکتاویان را شکست دهد. مارک آنتونی خیلی زود متوجه شد که قرار است به وسیله اکتاویان دستگیر شود. در این میان آنتونی پس از شنیدن این خبر نادرست که کلئوپاترا مرده است خودکشی کرد. وقتی کلئوپاترا شنید که آنتونی مرده بسیار غمگین شد. کلئوپاترا اجاز داد یک مار کبرای سمی بگزدش و به این وسیله خودش را کشت.
با مرگ کلئوپاترا، اکتاویان کنترل مصر را در دست گرفت و مصر بخشی از امپراتوری روم شد. مرگ او پایان کار سلسله بطلمیوس و امپراطوری مصر بود. کلئوپاترا آخرین فرعون مصر بود.
حقایق جالب درباره کلئوپاترای هفتم
- کلئوپاترا می توانست دست کم به هفت زبان صحبت کند.
- کلئوپاترا ادعا می کرد که جسمش حاصل تناسخ خدایی مصری به نام ایسیس در او است.
- مارک آنتونی پسر کلئوپاترا به نام سزاریون را به عنوان وارث قانونی ژولیوس سزار اعلام کرد.
- اکتاویان اولین امپراتور روم شد و نام خود را به آگوستوس تغییر داد.
- کلئوپاترا موضوع بسیاری از فیلم ها و نمایشنامه ها بوده است. از جمله فیلم معروفی که در سال 1963 با بازی الیزابت تیلور ساخته شد.

چاپ
1630 رتبه بندی این مطلب:
5.0

مدیر ارشد رایشمندمدیر ارشد رایشمند

سایر نوشته ها توسط مدیر ارشد رایشمند
تماس با نویسنده

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و نظرات شما را جمع می کند تا بتوانیم نظرات شما را در وب سایت پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر، قوانین و مقررات و سوالات متداول ما را بررسی کنید، در آنجا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه و چگونگی ذخیره اطلاعات شما در اختیار شما قرار می دهیم.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته

ارتباط با نویسنده

x