سخنی از بزرگان...

اولین مورخ

اولین مورخ
مدیر ارشد رایشمند

هرودوت «پدر تاریخ» خوانده می شود چراکه اولین نویسنده ای است که می دانیم سعی کرده بفهمد در گذشته چه اتفاقاتی رخ افتاده است. 

هرودوت در حدود 485 پیش از میلاد در شهری یونانی به نام «هالیکارناسوس» واقع در ترکیه کنونی متولد شد. او هم مانند سایر نویسندگان معاصرش از خانواده ای ثروتمند بود و همیشه از خودش پول زیادی داشت. هرودوت به مدرسه رفته بود و در کودکی همه آثار هومر (شاعر مشهور یونانی) را حفظ کرده بود.

مهم ترین واقعه معاصر هرودوت جنگ پارس ها (در زمان داریوش بزرگ و پسرش خشایارشا از پادشاهان هخامنشی) و یونانی ها با یکدیگر بود. پارس ها کمی قبل از این که هرودوت متولد شود در زادگاه او یعنی هالیکارناسوس با یونانی ها نبرد کردند. در این جنگ پارس ها به آتن و اسپارت حمله کردند ولی در سرزمین اصلی یونان شکست خوردند. همه از این که آتن و اسپارت توانسته بودند پارس ها را شکست دهند متعجب شده بودند و وقتی هرودوت بزرگ شد زندگی اش را صرف توضیح این واقعه کرد. 

هرودوت به این نتیجه رسید دلیل شکست پارس ها این بود که بر آنها پادشاه حکومت می کرد و این پادشاه قدرت خیلی زیادی داشت. این قدرت زیاد باعث می شد شاه فکر کند می تواند بر همه چیز کنترل داشته باشد. این در حالی است که چیزهایی مانند هوا یا پیروز جنگ هستند که تنها خدایان تعیین می کنند. هرودوت می گوید: «غرور مقدمه سقوط است.» 

همچنین هرودوت فکر می کرد یونانی ها می توانند از مردمان دیگر چیزهای زیادی بیاموزند. بنابراین درباره فرهنگ های دیگری که از نزدیک مشاهده کرده بود، مثل مصر، مطالب زیادی نوشت. درباره مکان هایی که هرگز ندیده بود مثل هند و آفریقا هم چیزهایی نوشت. 

هرودوت خیلی از موضوعات را اشتباه متوجه می شد. بعضی وقت ها آن چه در کشوری دیگر دیده بود را خوب درک نمی کرد. بعضی اوقات هم مردم به او چیزهایی می گفتند که حقیقت نداشت. اما خیلی از مطالبی هم که به نگارش درآورده حقیقت دارد.

چاپ
1575 رتبه بندی این مطلب:
2.5

مدیر ارشد رایشمندمدیر ارشد رایشمند

سایر نوشته ها توسط مدیر ارشد رایشمند
تماس با نویسنده

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و نظرات شما را جمع می کند تا بتوانیم نظرات شما را در وب سایت پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر، قوانین و مقررات و سوالات متداول ما را بررسی کنید، در آنجا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه و چگونگی ذخیره اطلاعات شما در اختیار شما قرار می دهیم.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته

ارتباط با نویسنده

x